hana78Medlem sedan aug. 200653 inlägg tja!
jag har ingen aning om hur jag räknar ut det här eller ens om jag tänker rätt men låt säga att jag har en stor bakrund till min hemsida som är gradient... (typ 600x400px)
visst borde det väl spara bandbredd om jag bara tog en liten bild 1x400px och sen lät browsern repeata bilden över bakgrunden?
den laddar väl inte in bilden 600ggr då så att det går åt lika mycket bandbredd?
hoppas det inte är så iaf...
tack för svar, hoppas jag!
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg
hana78 skrev:
den laddar väl inte in bilden 600ggr då så att det går åt lika mycket bandbredd?
I minnet laddar den in den 600 gånger, jo, men eftersom det är samma bild laddas den ju bara en gång från din webbserver, alltså sparas en massa bandbredd.
dapMedlem sedan dec. 1999151 inlägg Inte 1px
Brukar man inte säga att göra bakgrunder t.ex. 20x400 för bättre prestanda?Då slipper webbläsaren rita samma fil 600 ggr. Bara 30 ggr i detta fallet...
cayaMedlem sedan aug. 20051 448 inlägg en bild som är 1x400 är mindre för minnet än en bild som är 20x400
rekommenderar att du väljer den som är minst
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg
caya skrev:
en bild som är 1x400 är mindre för minnet än en bild som är 20x400
rekommenderar att du väljer den som är minst
Varför bygga en bild som är 1pixel vore de inte enklare att ange bakgrundsfärg?
albaxMedlem sedan juli 200520 inlägg
mayday skrev:
Varför bygga en bild som är 1pixel vore de inte enklare att ange bakgrundsfärg?
Den skulle ju vara gradient.
cayaMedlem sedan aug. 20051 448 inlägg edit: asch... du var snabbare albax
Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg Gör den bredare än en pixel! Att blitta en pixel stor bild på ett stort område är krävande om din besökare mot förmodan skulle komma surfande med en gammal slödator. Men även om så inte är fallet så renderas ju sidor med några bilder i sekunden och att blitta en hög bild som är en pixel bred är oerhört ineffektivt pga hur minnet läses in.
hltmMedlem sedan nov. 2004438 inlägg
Alpha II skrev:
Gör den bredare än en pixel! Att blitta en pixel stor bild på ett stort område är krävande om din besökare mot förmodan...
1. Note to self: alltid leva som man lär...
Jaja, bara jävlas lite så här på kvällskvisten :)
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Om du använder 3-5px istället för 1px är det inga problem med prestandan. För bilder som repeteras åt båda hållen får du ha ännu mer, säg 30x30px.
DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg Finns det då inget smidigt sätt att via css ange en tonande (gradient) bakgrundsfärg?
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Inte än, men det har föreslagits flera gånger.