webForumDet fria alternativet

Konstigt i Internet Explorer

16 svar · 531 visningar · startad av sacred-eagle

sacred-eagleMedlem sedan okt. 200415 inlägg

Jag har ett problem med en sida som blir konstig i Internet Explorer (6).
Av någon anledning som jag har inte kunnat luska ut på egen hand varför då blir det ett stort glapp nedanför den horisontella menyn, mellan den och övrigt material. Jag misstänker att det har med IEs CSS handikapp att göra eller...?
Sidan i fråga är https://www.midgardur.com
Om någon kan ge mig tips om vad det handlar om innan jag klöser bort huvudlädret vore jag mycket tacksam.

Mvh,
Helgi Örn

FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg

Du skulle ha haft gjort om din H - meny

<style type="text/css">
#menuBar ul {

}
#menuBar ul li {
    display:inline;
}
</style>

<div id="menuBar">
<ul>
<li><a class="menuButton" href="" onclick="return buttonClick(event, 'destinationMenu');" onmouseover="buttonMouseover(event, 'destinationMenu');">Destinationer</a></li>
<li><a class="menuButton" href="" onclick="return buttonClick(event, 'kulturMenu');" onmouseover="buttonMouseover(event, 'kulturMenu');">Kultur</a></li>
<li><a class="menuButton" href="" onclick="return buttonClick(event, 'kontaktMenu');" onmouseover="buttonMouseover(event, 'kontaktMenu');">Kontakta oss </a></li>
<li><a class="menuButton" href="" onclick="return buttonClick(event, 'helpMenu');" onmouseover="buttonMouseover(event, 'helpMenu');">Hjälp</a></li>
</ul>
</div>

Om du har några dolda divar efter H-menyn, prova sätt dom till: line-height:0; när dom är dolda..

Det bör kanske framgå att sidan fungerar som den skall i alla webbläsare utom IE och Konqueror. Och Fuel; kan du förklara varför jag skulle ändra H - meny så som du beskriver? Det hjälper ju inte IE i det här fallet.

Tja.. varför inte ?

#menubar {
    background-color: #eeeeee;
}
#menubar ul {
    margin: 0;
    padding: 0;
}
#menubar ul li {
    display:inline;
}
#menubar a {
    border:1px solid #000000;
    background-color: #ffcc33;
    color: #000000;
    padding: 4px;
}
</style>

...

<div id="menubar">
<ul>
<li><a href="destination" title="Våra destinationer">Destinationer</a></li>
<li><a href="kultur" title="Kultur...">Kultur</a></li>
<li><a href="kontakt" title="Kontakta oss för mer information">Kontakta oss </a></li>
<li><a href="help" title="Hjälp bla bla bla..">Hjälp</a></li>
</ul>
</div>

Sidan är väl till för funktionshindrade ? bör man inte då göra den så enkel som möjligt, följa webstandard, se till att sidan validerar etc ? :l

Testade du att

..dolda divar efter H-menyn, prova sätt dom till: line-height:0; när dom är dolda..

Edit: sidan fixade inte WAI steg 1, din html validerade inte hos W3C och din CSS lyckades inte jag validera ( om det berodde på sidan eller w3c servern )

Fuel skrev:

Tja.. varför inte ?

Inget pris för den förklaringen :P

[snipp]
Sidan är väl till för funktionshindrade ? bör man inte då göra den så enkel som möjligt, följa webstandard, se till att sidan validerar etc ? :l

Enkel måste den inte vara för den delen, men logisk. Sidan kommer att valideras, den släpptes (efter påtryckningar, allting skall ju hända i går nu för tiden) ut på servern i går och jag sitter för tillfället på ett 57k modem. Valideringen kommer jag att gå igenom på mitt kontor i morgon.

Testade du att

Inga dolda divar

Edit: sidan fixade inte WAI steg 1, din html validerade inte hos W3C och din CSS lyckades inte jag validera (om det berodde på sidan eller w3c servern )

CSS valideras inte om inte xml dokumentet är godkänt

Inget pris för den förklaringen ..

tjaa.. nån som jobbar med utveckling av hemsidor, med huvudinriktning på PHP, XHTML, CSS, Javascript och MySQL kanske vet ?

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Jag är lite lat ikväll och har inte ägnat så mycket tid på din CSS - men genom en intelligent gissning kom jag ändå på vad det beror på...
Det har med margin-top i de två menykolumnerna att göra (gissningsvis har du inte satt den alls, eller så "läcker den ut" från något av elementen inut dem...)

Hursomhelst följer här två modifieringar som löser ditt problem (iallafall "rått och smutsigt - dvs utanför din stilmall) ;)

...
<div id="LeftBar" [b]style="margin-top:0"[/b]>
...
<div id="headlines" [b]style="margin-top:0;"[/b]>
...

/red: Fuel... hehe du prickade stora delar av min inriktning precis där (y)

jarvklo skrev:

...
<div id="LeftBar" [b]style="margin-top:0"[/b]>
...
<div id="headlines" [b]style="margin-top:0;"[/b]>
...

Både LeftBar och headlines har margin: 0 i CSS skriptet

Hmm..

Jag antar av ditt svar att du inte brydde dig om att testa i MSIE6 på XP Pro som jag gjorde innan jag skrev inlägget ? :moose

/red: Fuel... hehe du prickade stora delar av min inriktning precis där

Jag vet ;)

behöver man backup kallar man in det stora artilleriet ..

Jag testade med Konqueror i Linux som har haft samma problem och där var det ingen ändring :l Jag får väl sparka i gång en XP box och testa igen och om det funkar då är det väl bra eftersom det är ju ändå fler IE användare därute :bla

Hehe

Och jag som försökte att bara svara på exakt det du bad om :bire

sacred-eagle skrev:

Jag har ett problem med en sida som blir konstig i Internet Explorer (6). [...] Jag misstänker att det har med IEs CSS handikapp att göra eller...?

... Men mitt råd kvarstår - se över margin-top (och eventuellt också padding-top) i de där två containerblocken och i alla de block som ligger inut dem.
Webbläsare tolkar, som jag märkt iallafall, sammanslagningsreglerna för dessa lite olika och det finns lägen där värden "läcker ut" från de inre blocken till det yttre..

I ärlighetens namn så tittade jag inte så djupt i din kod som Järvklo, jag försökte få till en liten upprensning i koden först :) Jag kanske svarar för hastigt på vissa inlägg, brukar sitta i 4-5 forum samtidigt som jag har 25 sidor + uppe i UltraEdit som jag mekar med :r

Har du sett hur din sida ser ut utan stilmall ? Trodde väl inte det :) ...Semantik...

Det inte Järvklo eller zcorpan kan inom xhtml / css är inte värt att veta .. tror jag iaf ;)

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Fuel skrev:

Det inte Järvklo eller zcorpan kan inom xhtml / css är inte värt att veta .. tror jag iaf ;)

Vad skulle det vara? ;)

jarvklo skrev:

Och jag som försökte att bara svara på exakt det du bad om :bire

Förlåt, mitt fel :r

... Men mitt råd kvarstår - se över margin-top (och eventuellt också padding-top) i de där två containerblocken och i alla de block som ligger inut dem.

Det där med margin-top var rätt fast inte i LeftBar eller headlines utan det räckte att lägga till margin-top: 0; i .feature i skriptet.

Tack för mödan :bire

Kalas, skönt att det löste sig :bire

Fuel skrev:

I ärlighetens namn så tittade jag inte så djupt i din kod som Järvklo, jag försökte få till en liten upprensning i koden först :)

Detta har jag full förståelse för, koden ser inte bra ut som den gör nu. Än så länge är hela projektet på uppbyggnadsstadiet fast man har öppnat sidan för att kunna hänvisa dit tjänstefolk av olika slag. Min förhoppning är att detta folk inte håller på och tittar på koden, eller förstår den. Själva projektet har sedan ett offentligt start-datum 1 nov.

Har du sett hur din sida ser ut utan stilmall ? Trodde väl inte det :) ...Semantik...

Jag tycker faktiskt att kod borde vara vacker som poesi så gott det går, ibland måste man dock som i det här fallet jobba snabbare än bra så denna sida har en bit kvar till poesin :birp

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)