webForumDet fria alternativet

application/xhtml+xml

4 svar · 439 visningar · startad av oskob

oskobMedlem sedan maj 20021 513 inlägg

Hej!

Jag börjar koda min personliga hemsida från scratch och har funderat på det här med xhtml och text/html-grejen.
Jag har redan beslutat att totalt skita i IE6. Detta beror dels på att javascripthacket för png inte räcker till för att skapa den här layouten, min målgrupp inte använder ie6 och slutligen att ie7 nu är på ingång. I och med detta utesluter jag också den enda läsaren som inte har stöd för application/xhtml+xml och då kan jag ju lika gärna göra det "rätt".

Vad bör man veta innan man ger sig in i det här?

• Hur är det med stöd för application/xhtml+xml i ie7? Jag hörde att det var något knas med det.
  • Kan man fortfarande använda .innerHTML i javascript eller måste alla element skapas med createElement?
  • Jag använder en del ajax på sidan och förut har jag inte kunnat validera det som dynaiskt stoppats in på sidan eftersom den genererade källkoden inte blev den samma som det jag hade skrivit i och med att jag servade som text/xhtml. Kommer det att fungera nu? (Den huvudsakliga anledningen att byta)

Är det xhtml 1.1 som gäller när man ska använda application/xhtml+xml?

Tack på förhand!

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 269 inlägg

oskob skrev:

Hur är det med stöd för application/xhtml+xml i ie7?

IE7 saknar stöd för XHTML lika mycket som IE6. Det är inte application/xhtml+xml som gör XHTML; du kan lika gärna använda application/xml (som fungerar i IE), men IE känner fortfarande inte igen namnrymden för XHTML.

oskob skrev:

Kan man fortfarande använda .innerHTML i javascript eller måste alla element skapas med createElement?

Om du vill stödja Firefox före version 1.5 och Opera före version 8 måste du använda createElementNS. Men numera fungerar .innerHTML också.

oskob skrev:

Jag använder en del ajax på sidan och förut har jag inte kunnat validera det som dynaiskt stoppats in på sidan eftersom den genererade källkoden inte blev den samma som det jag hade skrivit i och med att jag servade som text/xhtml. Kommer det att fungera nu? (Den huvudsakliga anledningen att byta)

Här förstår jag inte alls vad du menar.

oskob skrev:

Är det xhtml 1.1 som gäller när man ska använda application/xhtml+xml?

Som jag förstått det borde rotelementet vara "html" i namnrymden "http://www.w3.org/1999/xhtml" för application/xhtml+xml, men annars får du använda vad du vill.

oskobMedlem sedan maj 20021 513 inlägg

zcorpan skrev:

Här förstår jag inte alls vad du menar.

När jag ändrar sidan med javascript så vet man ju inte längre om sidan validerar eftersom validatorn kollar på källkoden, och den är ju densamma hur mycket du än petar i den med javascript. Det enda sättet är alltså att kopiera den genererade källkoden med tex ett pligin till FF och klistra in i validatorn manuellt. Men då tar den t.ex. bort / i vissa element. <br /> blir tex <br> och det klagar validatorn på, vilket resulterar i att man har en 2 meter lång sida med felmeddelanden, vilket gör det omäjligt att få ut något vettigt ur det.

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 269 inlägg

Varför kan du inte validera mot HTML4 istället då?

jarvkloMedlem sedan juli 20013 295 inlägg

Hmm...

Om du är osäker på om det ger dig några fördelar, är det förmodligen hugget som stucket att välja att använda HTML4 eller XHTML i dagens läge...
... och i avsaknad av ett krasst och drivande skäl att byta kodningsspråk kanske du då har minst problem med att stanna kvar i HTML4 (inte minst om du t.ex. har en knippe gamla scripts som använder document.write eller så)

Har du dessutom problem med de verktyg du använder (som t.ex. problemen du beskriver med att få fram "rätt" genererad källkod när du behöver) är jag böjd att hålla med zcorpan. Fundera på att kanske fortsätta med HTML...

Personligen och privat väljer annars jag för närvarande att leverera XHTML 1.0 Strict som application/xhtml+xml till de webbläsare som begär det och bakåtkompatibel XHTML 1.0 Strict "som default" till övriga.
Mitt val grundar sig på att jag lagrar mina artiklar och inlägg på mina privata webbplatser i XML (ja, en delmängd av XHTML egentligen ;) ) och att jag tycker att kopplingen mellan XML-lagrad information och XHTML känns naturlig och lättarbetad tack vare det.

En sansad och aktuell "FAQ" i sådana här frågor hittar du annars på http://www.sitepoint.com/forums/showthread.php?t=393445

132 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)