webForumDet fria alternativet

Problem efter float (eller annat?)

9 svar · 639 visningar · startad av ReloadMaster

ReloadMasterMedlem sedan aug. 2001249 inlägg

Har problem med ett hemsideprojekt som jag håller på och testar mig fram med.

Problemet är efter att jag försöker lägga in två divar under mina kolumndivar så använder jag clear för att få dom att hamna underst. Dock försvinner en av divarna i den vänstra kolumnen då av någon anledning.

http://www.krulltigern.nu/projects/budbilen/

Har gjort den svart med hjälp av CSS filen som finns på

http://www.krulltigern.nu/projects/budbilen/style.css

dom två nedersta divarna vill heller inte visas riktigt ex:

http://www.krulltigern.nu/projects/budbilen/error.jpg

tantenMedlem sedan nov. 20051 658 inlägg

1. Ser att du missat att sätta ; i slutet på en del av dina värden i css.
Måste du sätta dit.
2. Undvik att sätta padding och margin på dina "rutor". Sätt det på innehållet inne i divarna i stället t.ex på <p>. En padding bottom lägger sig över dina bottenbilder.
3. Ändra dina vidder på kolumnerna. IE tycker de är för breda. Testa dig fram till vad som går eller använd hack, om du vill att det ska se exakt lika ut i alla webläsare. som du kan hitta beskrivningar på här i forumet.
Men börja med att sätta dit ; så får du bort en del fel...

Tack för hjälpen, måste bara fråga om 3.
Vad menar du händer? Kan jag sätte mindre bredd och ändå få samma?

Är första gången jag använder divar så försöker lära mig hela tiden men det är mycket.

tantenMedlem sedan nov. 20051 658 inlägg

Tycker nog du ska ta bort att du accepterat svaret :)
Finns nog en hel del kvar att göra innan du kommit fram till att det ska se ut som du vill...
IE och de andra webläsarna räknar width lite olika. Därför pressar IE ner dina kolumner under varandra, istället för att lägga dem bredvid varandra.
Jag brukar sätta en skrikig arbetsfärg i varje sådan div för att se var de finns och hur stor bredd jag kan ge dem. Ha både IE och FF öppna så du ser vad som händer i båda samtidigt.
Du har valt en lite knepig design om det är första gången du pysslar med divvar.
Bakgrundsbilder, floats och height kan ofta ge lite huvudbry, eftersom webläsarna tolkar även det lite olika beroende på var man har det.
Men fortsätt!
När du fått ordning på de direkta felen, så ska det nog vara enklare att hjälpa dig på vägen, utan att man behöver ta ner din sida för att testa.

MozfanMedlem sedan okt. 2005630 inlägg

ReloadMaster skrev:

Tack för hjälpen, måste bara fråga om 3.
Vad menar du händer? Kan jag sätte mindre bredd och ändå få samma?
Är första gången jag använder divar så försöker lära mig hela tiden men det är mycket.

Börja med att ta bort första raden i coden, dvs <?xml version="1.0"?> högst upp. Den gör att IE renderar sidan i Quirks mode och andra webbläsare i Standard mode. Utan den blir en del på sidorna mer lika (bl.a. div bredder) när IE också kan rendera i Standard mode.

Tack för svaren, ny följdfråga dock.

"<p>" när, hur mycket och varför?
satt och läste på simplebits även när det bara är en rad text så vill dom använda det.

DirreMedlem sedan maj 200632 inlägg

Det där med <p>-taggen hör till xhtml-standarden. När du validerar brukar den gnälla på om du inte har <p> runt alla dina texter. Men det går även att använd <span>. Det finns nog någon annan som kan ge ett bättre svar. Lycka till!

FuelMedlem sedan okt. 20001 325 inlägg

<p> Är ett block element .. ett block text

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 269 inlägg

Eller ett stycke, kort och gott. ;)

cayaMedlem sedan aug. 2005514 inlägg

span bör användas runt något ord för en annan textformatering.
jag föredrar ordningen div, p, span
alltså div runt flera p, p runt ett stycke, span runt ett ord.

detta för att det är ett större klargörande för sökmotorer vad den söker igenom.

Genererad på 375 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb