webForumDet fria alternativet

Bakgrund i <TR>

10 svar · 371 visningar · startad av learn

learnMedlem sedan jan. 20051 130 inlägg

Jag vill ha en bakgrundsbild i en tabellrad. Detta:

<tr style="background-image:url(bild.jpg)">
<td>Text</td><td>Text</td>
</tr>

...fungerar fin fint i FF men i andra webbläsare (Tex IE och Opera) blir det kajko! Då repeteras bilden för varje <td>, alltså i ovastående fall så visas bakgrundsbilden 2 ggr...

Hur ska jag göra för att få bilden att sträcka sig genom alla <td>, precis som den gör i FF??

Tack på förhand!

SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg

Ångrade mig... testade bara i FF;)

Sjodahl skrev:

Testa:

Ingen skillnad... :(

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Om du vet dimentionerna på cellerna kan du ange bakgrunden på cellerna och sen positionera den så den hamnar rätt...

Annars om du lägger till en doctype som triggar standard mode blir det rätt i Opera.

Den här buggen verkar inte vara fixad i IE7, heller. :(

Jag vet inte dimensionerna på cellerna... Hur göra?

Vet du höjden? Isf kanske du kan ange bakgrunden på ett element som ligger bakom hela tabellen.

Annars kan du alltid ta reda på dimentionerna av cellerna med skript och justera bakgrundsbilden därefter.

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Eller om du har FF:s developers toolbar så kan du trycka CTRL SKIFT + F och sedan peka på cellen så får du reda på bla höjden

zcorpan skrev:

Vet du höjden? Isf kanske du kan ange bakgrunden på ett element som ligger bakom hela tabellen.

Annars kan du alltid ta reda på dimentionerna av cellerna med skript och justera bakgrundsbilden därefter.

Ok, hmm. Känns lite B... Kan du demonstrera hur du menar? Tack!

tanten skrev:

Eller om du har FF:s developers toolbar så kan du trycka CTRL SKIFT + F och sedan peka på cellen så får du reda på bla höjden

Jag antar att höjden och bredden kan variera beroende på innehållet, och innehållet är okänt (eller kan variera i storlek om man ändrar textstorlek tex)...

learn skrev:

Ok, hmm. Känns lite B... Kan du demonstrera hur du menar?

Med vilken metod?

Med bakgrund bakom tabellen menar jag helt enkelt:

div { background-image:url(foo); }
<div>
 <table>...</table>
</div>

Med skript menar jag att man kan använda expressions:

tr { background-image:url(foo); }
td { background-position:expression(-this.offsetLeft); }

[edit]
Om du vill ha en bakgrundsbild för tbody blir det:

tbody { background-image:url(foo); }
td { background-position:expression(-this.offsetLeft + " " + -this.offsetTop); }

[/edit]

OK, tack zcorpan! Är det där med "expressions" en standars, kan man lita på att det fungerar i de flesta webbläsare?? Ser ju riktigt finurligt ut, för bra för att vara sant...

learn skrev:

OK, tack zcorpan! Är det där med "expressions" en standars, kan man lita på att det fungerar i de flesta webbläsare?? Ser ju riktigt finurligt ut, för bra för att vara sant...

Det är ingen standard, det är MS proprietärt och fungerar endast i IE. Men förutsagt att du använder en doctype som triggar standards mode är det bara IE som har den här buggen. Andra webbläsare ignorerar expressions-deklarationen.

142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)