Bl a följande varningsmeddelande får jag när jag kör en CSS-fil genom W3C:s CSS-validator:
Line : 100 (Level : 1) Same colors for color and background-color in two contexts div.submit div.btn and #contactContainer legend
Men varför klagar den på, som i detta fallet, samma färg och bakgrundsfärg i tre olika element på sidan. div.submit och div.btn är visserligen nästlade inom varandra, men det är bara för att sidan ska se schysst ut (samma utseende) i olika webbläsare och olika plattformar. Men #contactContainer legend har samma färg, japp, men varför ge varning på den? Den ligger på en helt annan plats på sidan, har inte alls att göra med de två andra divarna.
Ska man bry sig om varningsmeddelanden? Utan errors men med warnings, räknas CSS-filen som valid ändå?!?
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Varningar är just varningar och när det gäller just färger, bakgrundsfärger kontra color, så ska man nog tänka till lite tycker jag när de är nära varandra. En väldigt stor procent av befolkningen, mest män har en vissgrad av färgblindhet, så kontrasterna bör vara stora. Finns sidor man kan gå in och kolla sin sida på hur den ser ut med olika sorters färgblindhet, om man är tveksam.
Sedan finns det de som surfar runt med egna färger i egen css, för att se någonting alls. Men har sidan tydliga kontraster behövs det ju inte.
Men css-filen räknas som valid om det är det svar du fått... även om det finns varningar
ok, kanon! Tack för ditt svar...
Och det där med konstraster och närliggande färger... det kan inte vara det den klagar på... elementen nämnda ovan ligger en bra bit från varandra och färgerna som är inblandade är mörkblå text mot vit bakgrund... så det ska inte vara så svårläsligt t ex ;)