webForumDet fria alternativet

fixerad storlek

3 svar · 349 visningar · startad av eriks

eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg

Hejhej,

Jag har ett problem, nämligen att jag vill ha bredden på sidan fixerad. Jag har tagit en css-template, så jag vet inte riktigt hur den fungerar. Misstänker att det ligger i den del som heter container.

#container {
	width: 800px;
	display: inline;
}

Detta tolkar jag som att mitten-biten alltid kommer vara 800 px, men det är den inte om man förminskar fönstret. Se här: https://www.biljardbolaget.se/test.asp

Hur ändrar man så att det blir såsom jag vill?

Tack på förhand.

Mvh Erik

Ok, så här vill jag göra: Jag vill ha en div, 800px bred, vilket är centrerad. Sedan ska allt annat material finnas i den (så då har jag tänkt mig att man ska slippa skriva width på dem, eftersom de ligger i ovannämnda div). På kanterna ska det vara background-image på så mycket plats som finns över (om det finns plats över)

Så här tycker jag att det borde se ut. Men det funkar inte..

Min centrala div:

#container {
	width: 800px;
             position: center;

Koden blir då:

<div id=container>
<div id=rubrik>Här står rubrik</div>
<div id=text>Här står text. Både text och rubrik blir automatiskt 800 bred och ligger i mitten ,eftersom det ligger inom container.</div>
</div>

Är någon med på vad jag menar? Varför funkar det inte så som jag vill?

Fortsätter prata lite med mig själv i tråden.. Löste det nu! La bakgrunden i body, och sen en div på det, ung. som ovan, men lite annorlunda!

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Har du provat med att sätta margin auto...

#container{ width: 800px;
	margin-left: auto;
	margin-right: auto;
	}

Ivilket fall är det nog bra att försöka få det att se någorlunda bra ut i mindre fönster. Användaren får ju allt större makt att ändra sidan :)
Och man är väldigt ovilliga inför att behöva scrolla sidledes... Och jag tyckte din sida såg helt OK ut med menyn på två rader förut...

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)