Varför fungerar inte teckensnittsstorleken i koden
.box { font: small-caps bold 120%; }
när den fungerar i
.box { font-size: 120%;
font-weight: bold;
font-variant: small-caps; }
small-caps och bold fungerar. Jag har testat i Firefox 1.5.0.4 och IE6.
tpf :)
cayaMedlem sedan aug. 20051 448 inlägg jag tror det har med ordningen att göra... inte säker men prova att skriva storleken först.
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Vet egentlign inte varför men vissa shorthands för font fungerar bara när man har med fontfamily, eller font sist.
Annars ska nog ordningen vara den rätta
fungerar denna t.ex.??
.box { font: small-caps bold 120% verdana, sans-serif; }
Man måste tydligen ange teckensnitt för att det ska fungera, men det ville jag helst slippa då inte ens inherit fungerade. Tack för hjälpen!
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Från specifikationen:
'font'
Value: [ [ <'font-style'> || <'font-variant'> || <'font-weight'> ]? <'font-size'> [ / <'line-height'> ]? <'font-family'> ] | caption | icon | menu | message-box | small-caption | status-bar | inherit
-- http://www.w3.org/TR/CSS21/fonts.html#font-shorthand
...vilket innebär att både <'font-size'> och <'font-family'> måste anges om man använder det första alternativet. inherit kan inte användas som del av shorthanden eftersom det är omöjligt att veta vilken av egenskaperna man menar. Ponera följande deklaration:
font:inherit large serif;
Vad är inherit? 'font-style', 'font-variant' eller 'font-weight'?
This part specifies the set of valid values for the property whose name is 'property-name'. Value types may be designated in several ways:
[...]
types that have the same range of values as a property bearing the same name (e.g., <'border-width'> <'background-attachment'>, etc.). In this case, the type name is the property name (complete with quotes) between "<" and ">" (e.g., <'border-width'>). Such a type does not include the value 'inherit'. [...]
-- http://www.w3.org/TR/CSS21/about.html#q7
Utmärkt svar zcorpan. Förvånar mig själv att jag inte sökte mig till specen innan jag ställde frågan. Tack! :)