oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Hej!
Sitter och leker med min blogg och upptäckte att det är en ren pina att försöka presentera kod med <pre>-tagen. Blir raden för lång så går den utanför sidan och ser jätteful ut. Kan man få den att wordwrappa? Gör jag manuella radbryt så blir ju koden radbruten när man kopierar den. word-wrappas den så blir ju iaf koden rätt när man kopierar.
Hjälp!
K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Ja typ... Men inte riktigt.
Den ska ju wordwrappa där det inte är någon radbrytning.
Det stod att man kunde använda scroll men det blir alldeles för fult.
Jag fuskade lite och gjorde en <p> med en class som hade monospace-typsnitt. Men jag skulle vilja att raden som wrappas åker in en bit. Är jag ute på djupt vatten?
Såhär:
orginal:
$hejsanhoppsan = strlen($tjoho) . " lång.";
så här wordwrappar browsern:
$hejsanhoppsan =
strlen($tjoho) . " lång.";
Såhär vill jag ha det:
$hejsanhoppsan =
strlen($tjoho) . " lång.";
Kanske går all lösa med sånna där Pseudo selectors. Är inte alls hemma på sånna.
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Det låter som det är white-space:pre-wrap du letar efter. Olika webbläsare verkar ha olika egenskaper/värden för det dock. Följande kan hittas i Ian Hicksons stilmall:
pre.irc { white-space: pre; /* CSS2 */
white-space: -moz-pre-wrap; /* Mozilla */
white-space: -hp-pre-wrap; /* HP printers */
white-space: -o-pre-wrap; /* Opera 7 */
white-space: -pre-wrap; /* Opera 4-6 */
white-space: pre-wrap; /* CSS 2.1 */
white-space: pre-line; /* CSS 3 (and 2.1 as well, actually) */
word-wrap: break-word; /* IE */ }
Jag tror inte det går att få andra raden att bli indragen utan att lägga varje rad i en <span> eller så.
oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Vik hädan, ondskefulla ostandardlösningar!
Intressant, men jag tror jag nöjer mig med att ha det i en <p>-tag och formatera det med ancii-koder. Läsarna får väl tänka lite själva också :)