LillianMedlem sedan juli 20066 inlägg Hejsan!
Har tagit på mig att under semestern ordna fram en hemsida till mitt jobb - vilket kanske var att ta mig vatten över huvudet - och nu har jag stött på ett problem som jag inte verkar kunna klara utan hjälp.
Har äntligen lyckats få fram den layout jag vill ha (IE6), men när jag så försöker att validera min kod inser jag att jag missat att lägga ul-taggar runt mina li-taggar. När jag då försöker att åtgärda problemet blir bakgrund, marginaler och borders fel.
Är det någon som sitter inne med en lösning skulle jag bli överlycklig.
Länk till css:en
Länk till sidan utan ul-taggar
Länk till sidan med ul-taggar
Ps. har bara lagt till ul-taggarna i den högra kolumnen.
stephanMedlem sedan feb. 2006117 inlägg Prova med att sätta margin och padding till 0 på UL.
ul { margin:0; padding:0; }
LillianMedlem sedan juli 20066 inlägg Tack stephan!
Detta verkar hjälpa i FF och Opera, men IE beter sig fortfarande väldigt ouppfostrat, någon som vet varför?
SlaktadMedlem sedan juni 20065 inlägg Jag brukar alltid börja mina css-filer med att sätta margins och padding till noll på allting på detta sätt: * { margin: 0; padding: 0; }
Det brukar lösa de flesta problem med marginaler och olika browsers.
stephanMedlem sedan feb. 2006117 inlägg Det kan kanske hjälpa i detta fall, men när jag provade den metoden för ett annat rpoblem dök det upp massa andra problem med selectboxar och sånt. Så det är kanske inte att rekommendera att nollställa allt (*), men jag brukar nollställa mycket, men då specificera taggarna specifikt.
LillianMedlem sedan juli 20066 inlägg Tack för tipset! Fungerade tyvärr inte denna gång, men jag ska tänka på att testa det fortsättningsvis när jag stöter på problem.
En märklig sak är att när jag håller vänster musknapp nertryckt och drar markören upp över den högra sidkolumnen så ändrar den till den önskade färgen (förutom allra högst upp).
LillianMedlem sedan juli 20066 inlägg Bytte listan mot <p>aragrafer istället. Får fungera så länge även om det ju känns som att det borde vara en lista egentligen.
Tack för att ni tog er tid att grubbla på problemet. :)