AuxeMedlem sedan apr. 2006135 inlägg Hej Hej Hallå!
Nu är jag i behov av en bra lösning!
Jag har en top-div (huvudet) på en sida som jag har satt width:100% på.. vilket ser jätte bra ut i Opera, Firefox osv.. Men SJÄLVKLART inte i microsoft internet explorer! :D
Där blir det en liten "glipa" i slutet...
JAG VILL:
-Att denna div skall löpa ut 100% även i IE
-Jag vill att css-filen skall validera
JAG VILL INTE:
-ha 2 css-filer och någon skräpig javascript-browser-check grunka
-heller använda expressions(javscript) OM det nu gör att css:en INTE VALIDERAR!
-sätta bredden i px...
Ja! hur 17 gör ni ?? :D
Tacksam för svar!
//AUXE
TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg Visa oss din CSS- och HTML-kod också ;)
AuxeMedlem sedan apr. 2006135 inlägg haha ok! tyckte det var solklart, men men.... :D
html
<div id="top"> </div>
css
#top
{
(annat som inte rör detta )
+
width:100%;
}
Fungerar som sagt i de browsrar jag kollat i (IE,opera, firefox och netscape) förutom IE
Detta pga: W3c och Microsoft inte "räknar" box likadant... inkl vs exkl ramar m.m. va (!?)
Hur som helst... jag har några fullösningar redan på detta... en css fil för IE som jag switchar till med ett browser-check script... att man floatar en "div-rigth" till höger som då ligger bakom och endast visas i IE (skapar illusionen av att det är samma top-div hela vägen) ...
Nu var jag nyfiken om det fanns någon / några som hade någon BRA lösning på detta!
NU är jag i alla fall Tacksam för svar! ;)
// AUXE
M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg En finlösning:
html,body {
margin: 0;
padding: 0;
}
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm..
Det Troxy menar är att det är omöjligt att gissa vad som påverkar din div "från utsidan" om man inte ser hela koden - det finns t.ex. vissa grundinställningar på body som kan tänkas påverka en sida som du beskriver ;) (förutom då att vi heller inte vet om din sida validerar eftersom du inte skrev något om det och därför inte heller vet om det finns något kodfel som kan tänkas påverka sidan som du beskriver ;) )
Men om vi nu tvingas gissa pga att du inte ger oss koden så :)
Blir inte det bättre om du ställer in följande i din CSS-kod?
html,body {margin:0:padding:0;}
Om inte - Du antyder att du redan kör med en del "fulhack" - vilka då?
Vilken <!DOCTYPE kör du med?
Vilken overflow: har du på body ?
. :birp
/red: M@rtin: hehe ledsen att jag ekar din lösning lite - såg inte inlägget medan jag skrev :bire
AuxeMedlem sedan apr. 2006135 inlägg Kanon M@rtin! Men varför och hur fungerar detta??
...bugar och bockar...
// Auxe
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg body och html har olika defaultvärden på margin och padding i olika webbläsare - genom att "nolla dem" ger du dem kända värden du kan lita på ;)
AuxeMedlem sedan apr. 2006135 inlägg Kanon!!! haha ni anar inte vilka omvägar man har gått BARA för att man missat något så enkelt!
jaja,,, man lär sig något nytt varje dag... hehe
Mycket tack för alla svar!
// Auxe