Hur gör man för att få en websida att bli "utskriftsvänlig"?
Jag är ute efter en funktion som gör att man ska kunna skriva ut info från en databas och få det snyggt och prydligt på ett A4.
Som exempel: Tänk er att jag skulle vilja skriva ut varje inlägg i en gästbok på ett unikt A4. Alltså inte rada upp inläggen och skriva ut så att det hamnar typ 10 inlägg på varje papper.
Det finns lite css-jox man kan ta till för utskriftskontroll, men det är ganska begränsat. Skulle gissa att pdf är det bästa (eller snarare mest gångbara) alternativet om man verkligen vill ha schyssta utskrifter.
------------------ You can't be young forever, but you can be immature indefinitely.
Går det inte utan en massa specialgrunkor verkligen? Det är inte sååååå noga med layouten på papperet. Huvudsaken är att man någorlunda enkelt kan styra texten så att det blir läsbart.
Jo, men då får du använda det "css-jox" som Spango pratade om. Sätt sidbrytningar med CSS efter 10 inlägg. Du kommer faktiskt rätt långt med CSS. Problemet ligger ju i att du måste ställa krav på webbläsare som stödjer det.
Det är bara FOP som ligger under Apache, men jag måste säga att det är en mycket tidig beta och har dåligt stöd för XSL:FO. XEP däremot har kommit mycket längre, tyvärr är prislappen på denna applikation lite avskräckande om du skall använda den kommerciellt. Både FOP och XEP är skrivna i Java och kräver att en Javamiljö finns installerad, men det är det enda kravet. Jag har dock bara testat dem under Win32, och det funkar bra.
------------------
/ J
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9