webForumDet fria alternativet

IE 7 och conditional comments

3 svar · 332 visningar · startad av maqe

maqeMedlem sedan dec. 2003824 inlägg

Jag har ett ie css som jag körs om man har en browser som är lägre än ie 7 men nu har jag märkt att även ie verkar kräva dom hack jag gjort för ie 6. Vad jag läst tidigare så skall ie 7 hantera css bättre än 6:an men så verkar inte fallet vara?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

IE7 hanterar CSS bättre, frågan är snarare vilka "hack" du använder och om dom följer CSS standarden.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 295 inlägg

IE7-anpassning i ett nötskal (med förbehåll för att verkligheten inte är exakt såhär svartvit):
* Väljer du en <!DOCTYPE som lägger webbläsarna i "Quirks mode" - Funkar MSIE7 som MSIE6 (dvs kräver samma hack och gör "samma fel")
* Väljer du en som ger "Standards mode" skall du inte behöva IE6-hacken eftersom MSIE7 då skall bete sig "som FF och de övriga" i "allt väsentligt" - dvs alla fixar inriktas på "standards mode" med avsikten att gamla sidor som "IE-anpassats" (dvs använder hack tillsammans med den gamla boxmodellen) inte skall bryta ihop i MSIE7)

Som sagt - tag detta med en nypa salt och *testa*... Med tanke på att de bygger vidare på en koloss lär det uppstå nya fenomen härochvar oavsett hur mycket fixar de häller in i IE7...

*nyfiken* Har du en länk till sidan du har problem med ?

maqeMedlem sedan dec. 2003824 inlägg

jarvklo skrev:

IE7-anpassning i ett nötskal (med förbehåll för att verkligheten inte är exakt såhär svartvit):
* Väljer du en <!DOCTYPE som lägger webbläsarna i "Quirks mode" - Funkar MSIE7 som MSIE6 (dvs kräver samma hack och gör "samma fel")
* Väljer du en som ger "Standards mode" skall du inte behöva IE6-hacken eftersom MSIE7 då skall bete sig "som FF och de övriga" i "allt väsentligt" - dvs alla fixar inriktas på "standards mode" med avsikten att gamla sidor som "IE-anpassats" (dvs använder hack tillsammans med den gamla boxmodellen) inte skall bryta ihop i MSIE7)

Som sagt - tag detta med en nypa salt och *testa*... Med tanke på att de bygger vidare på en koloss lär det uppstå nya fenomen härochvar oavsett hur mycket fixar de häller in i IE7...

*nyfiken* Har du en länk till sidan du har problem med ?

Jag använder mig av en strict doctype så "standards mode" bör den köra i..

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

Det jag får problem med i MSIE7 är att en del element blir bredare. Jag får väl vänta till dom släpper en skarp MSIE7 och testa då :)

Tyvärr ligger inte den siten jag jobbar med publikt ännu

Genererad på 382 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb