webForumDet fria alternativet

Handheld

6 svar · 535 visningar · startad av stephan

stephanMedlem sedan feb. 2006117 inlägg

Jag tänkte börja leka lite med handheld-css (eftersom jag har köpt en K800 :e). Det dök direkt upp ett par frågor.

Om jag har en css som är "all" och jag där definierar font-size, och sen har jag en handheld-css där jag definierar font-size också så är det den som är definierad i handehld som gäller när jag surfar med mobilen väl?

Om jag har en screen-css där jag definierar font-size, och sen en handheld-css där jag inte definierar font-size men en massa annat. Tar den font-size från screen ändå, eller skiter den i det?

Om jag har en bild som jag vill visa om man surfar "screen" men inte "handheld", vad är bästa sättet att göra det på?
Jag antar att det funkar med display:none i handhed-css:en, men då laddas väl ändå bilden ner till telefonen och slösar en massa bandbredd?

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

stephan skrev:

Om jag har en css som är "all" och jag där definierar font-size, och sen har jag en handheld-css där jag definierar font-size också så är det den som är definierad i handehld som gäller när jag surfar med mobilen väl?

Det beror på kaskaden. Om selektorn i "all" har samma specificitet som selektorn i "handheld" kommer den som blivit angivet senast att användas. Annars används den som har högst specificitet.

stephan skrev:

Om jag har en screen-css där jag definierar font-size, och sen en handheld-css där jag inte definierar font-size men en massa annat. Tar den font-size från screen ändå, eller skiter den i det?

Det beror på vilken mobil det är. Vissa använder bara media="screen", andra använder bara media="handheld", andra använder båda, och alla andra möjligheter förekommer också. :(

stephan skrev:

Om jag har en bild som jag vill visa om man surfar "screen" men inte "handheld", vad är bästa sättet att göra det på?

Jag antar att det funkar med display:none i handhed-css:en,

Ja.

stephan skrev:

men då laddas väl ändå bilden ner till telefonen och slösar en massa bandbredd?

Varför skulle den göra det?

zcorpan skrev:

Det beror på vilken mobil det är. Vissa använder bara media="screen", andra använder bara media="handheld", andra använder båda, och alla andra möjligheter förekommer också. :(

Surt...

zcorpan skrev:

stephan skrev:

Jag antar att det funkar med display:none i handhed-css:en, men då laddas väl ändå bilden ner till telefonen och slösar en massa bandbredd?

Varför skulle den göra det?

För att browsern kanske laddar in html, bilder etc. och sen applicerar css:en?

stephan skrev:

För att browsern kanske laddar in html, bilder etc. och sen applicerar css:en?

Näe... inte riktigt. Stilmallarna läses in så tidigt som möjligt. Sedan appliceras stilregler för varje element medan dokumentet laddas.

"User bandwidth costs may be excessive, as hidden content (e.g display:none) won’t display on screen but may still be downloaded by the device."
- http://www.cameronmoll.com/archives/000428.html

Det kanske är lite olika fråhn telefon till telefon.

Jag tror Moll syftat på gömd text, inte gömda bilder. Förstås går det inte undgå att ladda ner text som ligger i HTML-koden. Däremot finns det ingen webbläsare vad jag vet som laddar ner bilder förän de visas (varför det finns så många "preload"-javascript som påtvingar nerladdning av dolda bilder...).

Ok. Men då verkar det ju bra.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)