webForumDet fria alternativet

Bugg i Firefox

4 svar · 464 visningar · startad av echoSwe

echoSweMedlem sedan nov. 20041 467 inlägg
ul.submenu /* let's not add a selector: "#wrapper" to be able to hack for IE */
{
	margin: 0; padding: 0; border: none; list-style: none;
	list-style:circle; background:black;
}
ul.submenu li { 
	margin: 0; padding: 0; 
	outline:1px solid blue;
}

Blir respektive screenshots i Firefox 1.5.0.4 och Opera 9.0. Förresten. Opera 9 som de släppte idag klarar Acid2. Det är skoj. Firefox drar i det här exemplet li-blocket utanför ul-blocket och sätter därmed inte rätt bakgrundsfärg på det (svart) som sak gälla för hela li-blocket.

ff.gifopera9.gif
InsiderMedlem sedan jan. 20001 003 inlägg

Att placera blocken utanför <ul> som FireFox gör är helt rätt.
Klart man kan fråga sig vilken bakgrundsfärg det ska vara i området som blir vitt, men jag tror inte man vill att bakgrundsfärgen ska bli svart i området utanför <ul> i det här fallet.
Så nån bugg tycker jag inte att det är. Möjligtvis en bugg i Opera då, som inte lägger listans punkter utanför...

En list-item inkluderar ju texten, men även punkten. En onordered list är ju hela listan, inklusive allt utrymme som punkter och allting tar upp, enligt mig i alla fall. Så om man har ett stycke: <p> och sätter en lista under så ska inte punkterna vara i marginalen och texten i linje med stycket ovan, utan snarare så ska punkterna vara i den vertikala linjen med stycket ovan.

Så om jag sätter background-color: black; på min list-item så tycker jag att detta inkluderar min bullet-point. Just eftersom - bullet-points är en del av listan och därmed innanför listan. Det tycker jag i alla fall...

InsiderMedlem sedan jan. 20001 003 inlägg

Men tanken är nog att punkterna ska vara i marginalen, utanför stycket.

http://www.w3.org/TR/CSS21/visuren.html#q5 skrev:

Some block-level elements generate additional boxes outside of the principal box: 'list-item' elements.

För att hindra detta använder man list-style-position:inside, om man vill ha det som du säger, med hela listan innanför.

Okej, försökte hitta någon liknande information på w3c...

Man tackar för svaret och konstaterar att webbläsarna inte renderar exakt likadant.

Genererad på 376 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb