Jag har ett litet problem. Det är så jag jag placerar en dropdown meny med hjälp av position absolute. Men eftersom sidan är centrerad så hamnar menyn fel beroende på vilken skärmupplösning man använder.
Har testat med position relative men då flyttas massa text ner och sådant, det vill jag helst inte.
Finns det något sätt att göra så menyn alltid hamnar under själva länken fast ovanför allt annat? =)
Kanhända är jag ute o cyklar, men om du först tar reda på skärmupplösningen och sen använder den i dina skript? Blir ju liiiite klumpigare, men attans så säkert.
Kod för att ta reda på skärmupplösning tack. =) Men det är ju inte säkert det fungerar faktiskt, för om man har favoriter-sidor till vänster blir ju själva ytan för att visa hemsidan mindre men skärmupplösningen densamma.
Kan man få bredden på själva fönstret som sidan visas i eller finns det smidigare sätt?
Det låter som att din meny-div placeras relativt skärmbredden.
Jag skulle ha lagt meny-diven inuti en div som omsluter hela den centrerade sidan (container, wrapper osv.). Om du har position: relative på den diven så placeras en absolutpositionerad div inuti den, relativt den diven och inte skärmbredden.
hypatia >> använder jag relative så hamnar den inte ovanför allt utan den bara gör så att allt förflyttar sig nedåt när menyn kommer fram. Går det att lösa på något sätt?
Jag menade inte att du ska sätta position: relative på meny-diven, utan på den div som omsluter sidan, t.ex. wrapper, container eller vad du kallar den. :)
Meny-diven ska vara absolutpositionerad, men ligga inuti den div som du sätter position: relative på. :)
T.ex. så här:
<div id="container">
<div id="meny"> Menyn </div>
Resten av sidan
</div>
#container {position: relative; med mera}
#meny {position: absolute; osv. }