webForumDet fria alternativet

Validering av XHTML MP

9 svar · 600 visningar · startad av gran

granMedlem sedan juni 20066 inlägg

Hej!

Är det någon som vet hur man får w3's validator att acceptera XHTML MP? Nedan finns en länk till resultatet av valideringen av en väldigt enkel XHTML Mobile Profile -sida:

Validering av enkel XHTML MP

Jag har försökt ett tag nu och letar efter andra med samma problem, men det verkar inte vara så många som kodar just XHTML MP, och de som gör det verkar inte bry sig om den är valid eller inte, t ex google.

Resultat av validering av google.se/xhtml

Någon som lyckats är dock mobil.hitta.se. Resultatet här:

validering av mobil.hitta.se

Någon som vet vad knepet är?

Tack på förhand

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

<html>
<head>
<title>hitta.se</title>
</head>
Du kanske ska ta bort precis allt, men frågan är väl om det kan räknas som att dokumentet validerar, men så ser mobil.hitta.se ut... eller kan det vara så att W3 inte är redo för detta ännu?

Om du scrollar ner lite på resultatsidan för mobil.hitta.se så får du se vilken kod som tolkas vid valideringen, vilket är en hel del mer..

Det verkar som om man får lite olika kod beroende på vilken browser man har. Om man använder Openwaves mobilsimulator så får man WML.

InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg

Jag har inte på allvar satt mig in i XHTML-MP, men är det inte fel MIME-type?
Läser man felmeddelandet efter valideringen av din sida verkar det som du kör text/html(?), vilket nog inte ska användas för Mobilt...
Läs mer om medietyper för wap/xhtml-mp:
http://www.developershome.com/wap/wapServerSetup/tutorial.asp?page=whatIsMIME

Insider skrev:

Jag har inte på allvar satt mig in i XHTML-MP, men är det inte fel MIME-type?
Läser man felmeddelandet efter valideringen av din sida verkar det som du kör text/html(?), vilket nog inte ska användas för Mobilt...
Läs mer om medietyper för wap/xhtml-mp:
http://www.developershome.com/wap/wapServerSetup/tutorial.asp?page=whatIsMIME

Jag har varit inne på det spåret också och provat med lite olika, vilket inte verkar hjälpa (använde <meta>-taggen när jag provade). På sidan du refererar till står det att man ska använda "application/vnd.wap.xhtml+xml or application/xhtml+xml or text/html" för XHTML MP, så text/html borde tyvärr fungera..

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Har försökt hitta på http://www.openmobilealliance.org/tech/affiliates/wap/wapindex.html#dtds något om validering, men hinner inte mer. Men jag tror inte att w3 validerar annat än sina egna dtd...eller?
//W3C//DTD XHTML...
zcorpan dyker nog snart upp i forumet. Han brukar ha stenkoll på det mesta av sånt här...

tanten skrev:

Har försökt hitta på http://www.openmobilealliance.org/tech/affiliates/wap/wapindex.html#dtds något om validering, men hinner inte mer. Men jag tror inte att w3 validerar annat än sina egna dtd...eller?
//W3C//DTD XHTML...
zcorpan dyker nog snart upp i forumet. Han brukar ha stenkoll på det mesta av sånt här...

Okej, tack för hjälpen iaf. Angående vad w3c validerar så lyckas ju faktiskt valideringen av mobil.hitta.se, med samma DTD som jag försöker använda..

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

gran skrev:

Jag har varit inne på det spåret också och provat med lite olika, vilket inte verkar hjälpa (använde <meta>-taggen när jag provade).

Du kan inte ändra MIME type med META-taggar. Du måste ändra HTTP-rubriken Content-Type som servern skickar.

gran skrev:

På sidan du refererar till står det att man ska använda "application/vnd.wap.xhtml+xml or application/xhtml+xml or text/html" för XHTML MP, så text/html borde tyvärr fungera..

Enligt RFC 2854 får text/html endast användas för HTML upp till version 4.01 samt XHTML 1.0 som följer appendix C. Hur som helst verkar validatorn använda sin SGML-tolk istället för sin XML-tolk när text/html används för DTDer som validatorn inte känner till.

mobil.hitta.se skickar en annan källkod till validatorn än vad jag får i Firefox, och dessutom skickas det som application/xhtml+xml.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

validator.w3.org är som sagt en "hottad" SGML-tolk och därför inte helt optimal för XML-format som inte tagits fram av W3C - som XHTML MP...

Men XHTML MP är, som sagt, ett XML-format med en viss obligatorisk DTD... ;)

... alltså kan du använda vilket XML-verktyg som helst som klarar av att validera mot en DTD.
Exempevis XML Spy Home edition som är gratis (finns flera !)

Väljer du XML Spy gör du såhär:

1. Ladda ner och installera XML Spy - http://altova.com
  2. Ladda in sidan ("open as URL" - välj "XML" som filtyp)
  3. Kontrollera giltigheten (Check validity, gröna bocken)

Tadaaa

Funkar för "vanlig" XHTML också så länge man följer XML-reglerna (dvs t.ex. bara utelämnar <?xml?>-deklarationen om man kör UTF-8 eller UTF-16 som teckenkodning) samt anger en korrekt XHTML-DTD

zcorpan skrev:

Du kan inte ändra MIME type med META-taggar. Du måste ändra HTTP-rubriken Content-Type som servern skickar. Enligt RFC 2854 får text/html endast användas för HTML upp till version 4.01 samt XHTML 1.0 som följer appendix C. Hur som helst verkar validatorn använda sin SGML-tolk istället för sin XML-tolk när text/html används för DTDer som validatorn inte känner till..

Tack så mycket för tipset! Med lite php-meck för att ändra MIME-type löste sig allt!

Om någon skulle ha samma problem så kan jag tipsa om validomes validator istället.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)