webForumDet fria alternativet

Diverse css-hjälp

24 svar · 1 053 visningar · startad av J.N. · sida 2 av 2

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Blev lite irriterad så jag började jämföra med mina koder utan java och när jag testade med att lägga in höjd och bredd i #menuList så fungerade det. Det enda var att din meny då behöver bli 700px bred, och då skjuter den ut toppen i IE, men det får du justera själv ...jag använde
width:700px;
height:34px;
Jippiii va? Hoppas det funkar i Opera också.

J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

Super, satte 100% istället.

Jag har bry med marginalerna i undermenyn, men efter lite trixande fick jag ihop det för IE mha conditional statements, och ett för övriga. (submenu li a)

Konstigt nog kunde jag inte sätta ett defaultvärde i css för menyn, för att justera till det för IE? Hur kan det komma sig?

När menyn fungerade, validerade jag, och tydligen får man inte göra conditional statements i strict-kodning, eftersom koden måste stå på sidan, inte bortkommenterad.
Hur löser man det då, eller ännu hellre, varför kan jag inte justera classen för IE?

http://member.webforum.nu/5316/defaultab.htm

[Edit]
Arbetsgång vid css-programmering:
- pilla, pilla lite till, sura, pilla lite, sura och skriv till wF/googla, pilla, och vips fungerar det! :)
Lösningen låg i att lägga tillbaka classen på dess vanliga ställe (padding:2px 7px;), och i cs:et öka padding till 14px, kombinerat med 7px padding på #menuList ul. 14-7=7.

Frågan kvarstår dock: Kan man inte ha cs med om man validera koden?
[/Edit]

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg
<!--[if lte IE 6]>
<style type="text/css">
.submenu li a{
	padding:2px 7px;
}
</style>
<![endif]-->

Jag tror det ska se ut så, la in Ie6 eftersom jag antar att du inte vill att 7:an ska se detta också.
Jag brukar lägga in en länk till en IE-fil så därför är jag lite osäker i stället style.
så här

<!--[if lte IE 6]>
<link rel="stylesheet" media="all" type="text/css" href="menyli_ie.css" />
<![endif]-->

och då fungerar det.

tanten skrev:

Funderade nog mest över om du behövde den diven alls längre.
Det jag ser är att dina sidodivar kommer gömma sig under bottom eftersom du har -30px margin-top på den. Visst man kan rädda det genom att sätta margin neråt på bägge sidodivarna... men jag skulle ha tagit bort minus i bottom och floatat den left och tagit bort #spacebeforebottom helt också... Den har väl egentligen ingen funktion längre eftersom du har en omslutande div runt alltihop...

Så, nu har jag fixat detta också.
Men, missar du inte en sak, det avstånd som jag vill ha ned till #bottom? Jag stoppade in padding i #content, vilket fungerar, eftersom den oftast är längst.

Var det så du hade tänkt också?

http://member.webforum.nu/5316/defaultab.htm

css:
Nä, jag vill nog inte IE7 ser denna, tänkte jag inte på.

Att lägga koden i en extern fil har jag testat tidigare, men då gick det inte. Tror jag lade if-satserna i filen också. :r
Övergick till css i en asp-fil istället, för att få kortare kod på sidan. Ändrat nu.
Här lade jag det därför direkt i sidan.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)