J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg HEJ!
Jag har en epostlänk, vanlig mailto, där jag sätter subject och body. I body önskar jag ett æ (dansk ä alltså) men det blir felaktigt tecken i Outlook efter klick i Firefox. Med Outlook och IE fungerar det.
Dessutom, och värre, får jag "error: <...> escaping malformed URI reference" i Firefox html Validitaror Tidy. (Koden validerar dock, XHTML 1.0 Transitional.)
<a href="mailto:post@exempel.dk?subject=Best%39%6b%91&body=text%39%6b%91">post</a>
%39 = 9
%6b = k
%91 = æ
De två första går, men när jag tar något från Extended Ascii, fungerar det ej, tex 'ö'.
Hur löser man detta?
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg
J.N. skrev:
Dessutom, och värre, får jag "error: <...> escaping malformed URI reference" i Firefox html Validitaror Tidy. (Koden validerar dock, XHTML 1.0 Transitional.)
Det är en bugg i validatorn. En "<" i ett attributvärde är ett välformighetsfel i XML och validatorn borde inte släppa förbi det. (Det beror på att validatorn inte använder en riktig XML-tolk för XHTML utan en SGML-tolk i "XML-läge".)
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg Problemet är att jag har iso-8859-1, testade med utf-8, och då fungerade æ = %C3%A6 -tecknet, men andra blev naturligtvis fel.
Klargörande: <...> kommer alltså som feltext, det ska (nog) tolkas som inlednings- och sluttag för den tag som är malformed. Det står alltså in < eller > i mailto.