webForumDet fria alternativet

centrerade divs & ie som hickar när man resizar fönster

HTML & CSS

6 svar · 712 visningar · startad av peter h

Medlem sedan juni 20069 inlägg
Frågan#1

Har surfat runt och har hittat de vanliga lösningarna med margin: auto & text-align:center samt minus marginaler. IE flyter inte runt på ett smidigt sätt när jag resizar fönstret. Texten hoppar, det blinkar & annat jävelskap.
Finns det någon där som har universal kuren. Måste jag bygga om i tabeller börjar jag gråta.

HELP anyone...

Min sida just nu

http://www.maxonsweden.se/Sidor/default.asp

Lite css...

html {
margin: 0px;
padding: 0px;
}
body {
text-align: center;
margin-top: 65px;
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
color: #ffcccc;
background: url(../Bilder/Bg_body.gif) repeat-x #cc0000;
}

#wrapper{
margin: 0px auto;
width: 793px;
text-align: left;
}
#main{
height: 368px;
float: left;
background: url(../Bilder/Bg_main.gif) no-repeat;
margin-bottom: 35px;
}
#logo{
float: left;
}

#flash {
margin: auto;
height: 175px;
background: #cc0000;
}
#menu {
width: 539px;
float: right;
margin-top: 5px;
background: #990000;
padding: 10px 10px 5px;
}

Medlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Välkommen!
Nu vet jag inte i ofs om mitt svar kommer hjälpa dig, men du har javascript och <embed> inne i dokumentet. Kan kanske vara nyttigt att läsa denna länk och få IE att fungera...
http://www.axbom.se/flashobject/
sedan så har du så många valideringsfel att det kan vara svårt att se vart felet finns egentligen. Börja med detta så kanske det löst sig när du är klar.

Fint med lösningar till ö osv men hur hamnade det bland mina nybörjarproblem med centrerade divs?

Medlem sedan juni 200573 inlägg
Medlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Egentligen så förstår jag nog inte vad du menar med hicka, men när jag gick in på din nyhetssida så tror jag att jag förstår vad du menar. När man scrollar neråt... bilden i content liksom hänger sig en stund innan den och texten hittar sin plats...?
Kanske det hjälper om du lägger till #content p{ float: left;} i din css.
Men så har du påbörjat ett <p> inne i sidemenu som slutar utanför. Inte så bra... Vet inte riktigt varför du har den där, men avsluta den inne i diven och påbörja en ny utanför. Bilden som finns där behöver du egentligen inte ha i en div. Det ska räcka med en class med float:right och lite margin för att få ett mellanrum till texten på den... men det är som man vill.

Om det nu var det du tyckte var felet, så kan du ju testa det.

Du har en doctype för frames...? Varför?

Vårt prat om embed är för att du har xhtml, åtminstone är det då så för mig att när jag kommer till en sådan sida så måste jag trycka på den för att den ska sätta igång, och jag tror inte att det är meningen eller?
Jag tror men är inte säker att om man i stället använder html transitional, så dyker den inte upp. Men om det är du som gjort flash-filerna så ska det väl inte vara något problem att ändra i fla-filerna så de fungerar utan embed. Eller?
Är inte så hemma på det, eller sanningen Inte alls...Har inte ens sett ett program för flash ;)
Glömde skriva att det är den som får det att blinka, så du behöver inte börja gråta med tables. Problemen är inte stora...

Tack Tanten, du är en pärla. Just det var problemet med hickan!

Ska testa snarast:)

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Tråden delas pga tidigare felpostning. Andra delen av tråden finns nu under rubriken: Ascii-tecken i mailto.

mvh Palle
Moderator webForum

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)