Behöver lite hjälp med att få klart för mig hur jag enklast skapar en bakgrund liknande den i den bifogade länken. Jag antar att jag behöver ha exakt samma pixelbredd på min "wrap" som jag har på mellanrummet i bakgrunden. Jag får det dock inte att stämma till hundra procent. Till saken hör att jag vill få med de flashiga mörka "kantlinjerna" på bakgrunden att omsluta min sida.
Anpassad bakgrundsbredd
3 svar · 619 visningar · startad av andreasN
Jag skulle nog ha gjort en bakgrundsbild som den bifogade och sätta kanterna på innehållet med border i stället. Och sen centrera innehållet... Om jag nu förstod hur du vill ha det rätt... :)
Så här:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<style type="text/css">
<!--
body, html { height: 100%;}
body {
padding: 0;
margin: 0;
background-image: url(bg.gif);
background-repeat: repeat-x;
text-align: center; }
#contentwrap {
margin: 0 auto;
text-align: left;
width: 70%;
min-height: 100%;
border-left: 3px solid #005066;
border-right: 3px solid #005066;
background-color: #fff; }
-->
</style>
<!--[if lt IE 7]>
<style type="text/css">
#contentwrap { height: 100% } /* layouten tar upp hela sidans höjd i IE */
</style>
<![endif]-->
</head>
<body>
<div id="contentwrap">Sidinnehållet här</div>
</body>
</html>
Red: Förhastade mig lite... Men nu funkar det! :OO
Blir så här: http://member.webforum.nu/5857/testsida.html
Tackar, men om jag skulle föredra en variant där jag inte behöver sätta border på innehållet eftersom jag vill ha en färgtoning (gradient) på bakgrunden och köra en vit Bakgrund på sidinnehållet. Några tips? :) Jag har kikat på lite andra sidor och sett hur deras bakgrund ser ut och jag är med på grundprinciperna, men har lite problem att lösa anpassning till olika upplösningar och få en exakt pixelbredd.
Edit: Vi är nog inte riktigt inne på samma linje :) Jag behöver en "hel" bakgrund (typ 1600x400) eller nåt för att kunna få den simulerade bordern för innehållet...
Hur löser jag att få min sida att passa in i utrymmet på den här bakgrunden och att den anpassar sig för olika upplösningar?
Ok! det går att lösa!
Men jag skulle fortfarande göra som jag gjorde i exemplet med en sådan bakgrund i body. Sedan sätta fast bredd på contentwrap och en bakgrundsbild: Vit med linjer. Annars blir det svårt att anpassa layouten till olika upplösningar.
Men jag fattar inte riktigt hur du vill ha det... Finns det nån annan anledning till att du vill ha fast bredd? 1600x400 på en bakgrundsbild går ju inte att anpassa till olika upplösningar...
Vill du ha det är det bara att lägga en wrapper runtom innehållet med den bredden och sätta fast bredd på en centrerad content-div som stämmer med det vita området i mitten...?..
Alltid svårt att begripa med bara en bild... Lite kod? :)