webForumDet fria alternativet

Gömma scrollen i botten på iframe?

7 svar · 499 visningar · startad av macgunde

macgundeMedlem sedan apr. 2003110 inlägg

Vill inte att scrollen i botten av en iframe ska vara scrollbar...

Vet att man kan ta bort de helt elelr ha de på auto...

cayaMedlem sedan aug. 20051 448 inlägg

gör sidan som laddas i iframen ungefär 40 pixlar smalare än iframen själv.

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Jag använder i och för sig inte frames, men kanske du kan göra så här?
<iframe style="overflow: hidden;">

cayaMedlem sedan aug. 20051 448 inlägg

tydal - det behövs ju en scroll i iframes, annars är det ju rätt onödigt sätt att bygga upp sidor på...

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

caya skrev:

tydal - det behövs ju en scroll i iframes, annars är det ju rätt onödigt sätt att bygga upp sidor på...

Nej, det behövs inte, det finns skript som anpassar storleken på iframen till sidans storlek så att ingen scroll behövs. Dessa finns här på wF om du letar lite.

macgundeMedlem sedan apr. 2003110 inlägg

Mitt problem är att explorer (win) skapar en scroll i botten. Dettahänder inte i några andra webbläsare. Det jag gjort är att lägga in min wordpressblogg i designen... Jag har iframet i en anpassad div och vill helst inte göra den större då allt är anpassat.

//danne

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Om problemet är IE-specifik kan du använda följande kod som också råkar vara det.

<style type="text/css">
body{
overflow-x: hidden; 
}
</style>
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

macgunde skrev:

Mitt problem är att explorer (win) skapar en scroll i botten. Dettahänder inte i några andra webbläsare.

Enligt några gamla experiment vi höll på med här för några år sedan, så beror det lösningen tydligen dessutom på om sidan du laddar in går upp i "quirks"- eller "standards" mode.

En lösning är att meka om sidan som laddas in så att den utlöser quirks mode (inget kul - jag vet) och en annan är alltså den lösning nitro skissar på ovan.

Nitros kod skall alltså in CSS:en för varje sida som laddas in i iframen (vilket kanske inte framgick helt klart av hans svar :birp )!

http://member.webforum.nu/2241/iframescrollertest1.html
http://member.webforum.nu/2241/iframes_i_xhtml.html

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)