Hej Wf!
jag har sökt och hittat många lösningar på det här med att få en tabell 100% hög. Men ingen av dessa lösningar löste mitt problem :/ Troligen har jag lagt in någon kod som förhindrar det ;) Men vet inte vad...
http://thomsson.net.tmpurl.com/
Som ni ser får jag inte den enda ner, hur gör jag?
Mvh Andreas
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Lösningsförslag baserat på entandardmetod (efter en snabbkoll på din kod):
I ditt stylesheet lägger du in:
html, body {height:100%; margin: 0; padding: 0;}
och sedan lägger du tabellen "ytterst" (dvs du tar bort din nuvarande containerdiv )
Orsaken (något förenklat):
Defaulthöjderna för html och/eller body är normalt "auto" (dvs "så mycket höjd som innehållet tar upp av sig självt") när du kör i "standards mode" (vilket du gör tack vare valet av <!DOCTYPE ) - och när du anger height: 100% på din tabell så blir det 100% av "auto" vilket per definition är lika med "auto" - dvs inte relaterat till fönstrets höjd utan innehållets egentliga höjd...
*men* ändrar du defaulten från "auto" till "100%" (med t.ex. koden i exemplet) relaterar den istället till 100% av webbläsarfönstrets visningsytas höjd.
Ska jag vara helt ärligt fattar jag inte riktigt hur jag ska göra :/
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Fair enough :)
Såhär menar jag (slutet på head, början på body)
<!-- *** ny kod (kan läggas i stilmallen om du vill *** -->
<style type="text/css">
body, html { height: 100%; margin: 0; padding: 0; }
</style>
<!-- *** -->
</head>
<body>
<!-- *** Här saknas den yttersta div-taggen *** -->
<!-- *** vill du ha "luft" här kan du alltid lägga till en extra rad i tabellen (typ) *** -->
<table style="width:720px; margin-right: auto; margin-left: auto; height: 100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr>