Det ska enligt min erfarenhet fungera för alla. Kan man inte visa bilder så ser man texten "Skicka" istället.
<input type="image" src="button.gif" value="Skicka" />
HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS
8 svar · 601 visningar · startad av SONICdust
Hej,
Hoppas att ni kan hjälpa mig och rda ut några frågor jag har om hur det funkar med bilder sim formulärsknappar.
Själv före drar jag att inte använda bilder för jag har någonstans i bakhuvudet ett minne av att det inte ska fungera fullt ut för alla. Men jag kan ha fel.
Men nu så får jag rätta mig efter designen och där ska det vara bilder på alla knappar i ett formulär.
Funkar det för alla webbläsare och operativsystem?
Skickas alla information med som finns i formuläret?
Koden är skriven i Strict XHTML 1.0, har kan en sådan bild knapp se ut i fall det fungerar.
Tack på förhand!
Det ska enligt min erfarenhet fungera för alla. Kan man inte visa bilder så ser man texten "Skicka" istället.
OK, som sagt så känner jag till det rätt dåligt. Därför jag frågar för att höra mig för
Troxy skrev:
Det borde vara alt="Skicka", inte value="Skicka". Annars är type="image" tänkt för "server side image maps", inte för skickaknappar. Men det kanske bara är jag som är pedantisk. :)
Ett annat sätt är att använda <button> såhär:
<button type="submit"><span></span>Skicka</button>
button { width:100px; height:50px; overflow:hidden; position:relative; }
button span { background-image:url(skicka.png); position:absolute; width:100%; height:100%; }
...eller nåt i den stilen.
Har inte testast några av era kod, men om ni säger att det ska funka så tror jag på er. men undra vart jag har fått att det ska strula i IE?
IE har några buggar med <button>.
zcorpan skrev:
De jag känner till...
Tackar för dom tipsen, omdet finns fler är det bara fylla på!