webForumDet fria alternativet

Semantik för intervju

7 svar · 566 visningar · startad av Fuel

FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg

Tja .. im back med min semantik :)

Hur bör man lägga upp en intervju i ett document ? Fet still på frågorna ? <em> ? <dl> lista ? Hur skulle du göra ?

<p class="strong">Mannen: Hur gör djur ? ..
<p>Nisse: Jag har ingen aning..
<p class="strong">Mannen: Gillar du PHP ?

<p class="strong">Mannen:</p>
<p><em>Hur gör djur ? ..
<p class="strong">Nisse:</p>
<p>Jag har ingen aning..
<p class="strong">Mannen:</p>
<p><em>Gillar du PHP ?
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Rent spontant tror jag det blir bra om du gör som du visar i ditt exempel.

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Jag skulle använda en dl-lista

w3.org skrev:

Another application of DL, for example, is for marking up dialogues, with each DT naming a speaker, and each DD containing his or her words.

mv icaaq

tack både ulf & icaaq ! hade ev funderat på en dl men var osäker, står det på w3 så lyssnar jag :)

By the way.. <di> taggen måste jag ha missat :h
The term and its definition can be grouped within a di element to help clarify the relationship between a term and its definition(s).

<dl>
  <di>
    <dt>Mannen</dt>
    <dd>Hur gör djur ?</dd>
  </di>

<di>
    <dt>Nisse</dt>
    <dd>Jag har ingen aning</dd>
  </di>

<di>
    <dt>Mannen</dt>
    <dd>Gillar du PHP ?</dd>
  </di>

</dl>

..och.. fann <nl> vet dock inte hur bra stödet är i olika webläsare

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

<dl> skulle jag inte använda (trots att det står som exempel i specifikationen) eftersom det är en oordnad lista med namn/värde-grupper. En dialog är oftast ordnad.

XHTML2 kan du inte använda hur som helst. Det har en ny namnrymd som fortfarande kan ändras, och text/html är inte ett alternativ. XHTML2 <dl> är inte samma som XHTML1 (eller HTML4) <dl>.

Jag skulle snarare göra som WHATWG föreslår:

<ol>
 <li>
  <cite>Mannen</cite>
  <blockquote><p>Hur gör djur?</p></blockquote>
 </li>
 <li>
  <cite>Nisse</cite>
  <blockquote><p>Jag har ingen aning</p></blockquote>
 </li>
 <li>
  <cite>Mannen</cite>
  <blockquote><p>Gillar du PHP ?</p></blockquote>
 </li>
</ol>

hmm.. http://www.whatwg.org/ kände jag inte till, alltid hittar man / lär sig något nytt.. tur är väl det annars så skulle man inte hålla på med det man gör ;)

Ditt exempel var inte dumt..

Tror jag hakar på zcorpan.. :birp by the way ..du får gärna tycka till om <nl> taggen också :)

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Fuel skrev:

by the way ..du får gärna tycka till om <nl> taggen också :)

Tja... jag tycker att "navigeringen" på en sida är en sektion och behöver inte alltid vara en lista, men även om det är en lista kan det ibland passa bättre med en ordnad lista (om navigeringen är tänkt att följas i en viss ordning). Exemplet som ges i specen skulle jag märka upp såhär i HTML4:

<div class="nav">
 <h2>Contents</h2>
 <ul>
  <li><a href="#introduction">Introduction</a></li>
  <li>Terms
   <ul>
    <li><a href="#may">May</a></li>
    <li><a href="#must">Must</a></li>
    <li><a href="#should">Should</a></li>
   </ul>
  </li>
  <li><a href="#conformance">Conformance</a></li>
  <li><a href="#references">References</a></li>
  ...
 </ul>
</div>

Med WHATWG's förslag för "HTML5" byter vi bara ut diven mot <nav>.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm..

Vill då bara vara lite besvärlig och bidra med ett klargörande för den som inte uppfattade det härovan att både "HTML5" och "XHTML2" är utkast under pågående bearbetning som närsomhelst kan ändras ("HTML5"-dokumentet anger t.ex. f.n. att ändringar kan införas i utkastet från en timme till en annan) och att ingendera f.n. har något större stöd i webbläsarvärlden för de delar av respektive språk som ligger utanför HTML4/XHTML1...

För mig som varit med ett tag känns det just nu ungefär som det som pågår mellan W3C och WHATWG i värsta fall skulle kunna skapa motsvarande kaos som det blev när Netscape (m.fl.?) försökte dra iväg en egen HTML-version vid sidan av W3C i mitten/slutet av 90-talet (dvs kaoset som omgav framtagningen av HTML3.0 -> 3.2 och som, såvitt jag uppfattade det då, löstes genom att alla inblandade "parter" anammade HTML4.0 i sin form med Transitional, Strict och Frameset)

Förändringar är bra - men man bör vara väldigt väl medveten om att mycket av det man vill ha inte stöds ännu om man ger sig ut i någon av de mycket olika XHTML2/HTML5-världarna. :birp

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)