webForumDet fria alternativet

Ännu ett Firefox kontra Explorer problem

5 svar · 808 visningar · startad av andreasN

andreasNMedlem sedan jan. 200624 inlägg

Då var man där igen...

taggen <H4> (även övriga H-varianter) får olika proportioner i Firefox och Explorer. Jag har ett antal rubriker inom <h4> och dessa ser rätt ut i min standardbrowser FF, men blir betydligt större i IE. Någon som kan tipsa om hur jag får jämnstora rubriker? (har experimenterat med <font size> och det blir väl hyfsat....men jag hoppas på en annan lösning...

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Om du skriver t.ex <h1>Hej</h1><p>hej</p> och inte har med någon css alls så ska det bli ungefär likadant i IE textstorlek mellan och FF textstorlek normal. Så det beror på användarens inställningar, så vad har du för inställningar?
Du skriver inget om vad du har för några värden i din css % em px?

NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg

Vill du styra textens storlek mer exakt ska du använda css - men även om du gör det kan det diffa lite mellan olika webläsare. T.ex beroende på vilket teckensnitt du använder.

Men användaren kan också ha egna inställningar som styr hur stor text och rubriker visas ( som tanten sa ) och det är något du måste räkna med för det är så det ska fungera!

Så styr storleken med css och testa att förstora och förminska texten manuellt själv för att få en uppfattning om hur det tar sig ut.

Vanligast är att man använder måttet pixlar när man styr textens storlek med css - men tyvärr kommer det då inte att gå att förändra textstorleken i Internet Explorer. Därför är % eller em att rekommendera.

Förslag:

[B]CSS:[/B]

body { font-size: 76%; }
h1 { font-size: 2.5em; }
h2 { font-size: 1.5em; }
h3 { font-size: 1.33em; }
h4 { font-size: 1.16em; }
h5 { font-size: 1em; }
h6 { font-size: 0.9em; }

Tack för hjälpen ska testa mig fram lite och återkommer... =)

Nipon: Tackar för koden som fungerade riktigt bra! =)

liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg

http://clagnut.com/blog/348

Denna sidan förklarar rätt bra och rättar till en del IE problem. Jag tycker ändå att det är skillnad. Tyckte fonter blev konstiga när jag fick min nya dator med 1440x900 "nästan" widescreen :) Så jag vill lyfta upp denna tråden igen med en bifogad fil av hur det kan se ut.

Vad jag har förstått så är det för att IE har standard 16px stor text och FF/Safari kör mindre, kanske 14? Resultate blir i alla fall inte bra. Så finns det något sätt att komma runt detta utan fulhack?

PS Jag när jag testar använder jag rätt tydliga färger :P DS

IEvsFF.gif
134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)