GimboMedlem sedan dec. 20001 630 inlägg
Tja
har en kod som ser ut på det här viset:
<table border="0" cellpadding="2" cellspacing="0" width="100%">
<tr height="19">
<td class="toprub" align="center" style="border-top: 1px solid #000000">
<b><a style="color:<%=linkColor%>" href="lank.asp">lank</a></b>
</td>
</tr>
</table>
nu är det som så att jag vill att då besökaren för musen över denna cell, så skall bakgrunden på den bytas, just nu så är det classen toprub som bestämmer vad bakgrunden skall vara, och sedan när man klickar på den här länken så skall mouseover länken vara markerad med den bakgrunden den får då man för musen över.
någon som kan hjälpa på traven?
jag har kommit ett steg på traven, jag lägger in detta i td taggen
onmouseover="this.className='toprubOver';" onmouseout="this.className='toprub';"
men nu gäller det att få onmouseover bilden att stanna då den länken är aktiv?
OkkidoMedlem sedan maj 20004 460 inlägg
Om du nu vill göra det på ditt smutsiga sätt så kan du väl bara ändra din class till class="toprub active" och ha en .active som har en annan bakgrundsbild?
Eller det är själva scriptet för att få menyn att veta om länken är aktiv eller inte?
kan du föreslå ett renare sätt då? grejen e när man för musen över en cell så får den en annan färg och vill att då man klicka rpå länken som finns där, att den bakgrunden som man får då man för musen över stannar
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 269 inlägg
<div class="groovylinks">
<a href="lank.asp">lank</a>
...
</div>
.groovylinks a { display:block; padding:2px; border-top:1px solid black; font-weight:bold; }
.groovylinks a:hover { background-color:lime; }
fast det är en backgrundsbild som skall ändras och inte färg.
FuelMedlem sedan okt. 20001 325 inlägg
.groovylinks a { display:block; padding:2px; border-top:1px solid black; font-weight:bold; }
.groovylinks a:hover { background-color:lime; background-image:url(bilden.jpg); }
men det blir ju bara en bakgrund bakom länken o inte i hela cellen?
tantenMedlem sedan nov. 20051 658 inlägg
På flera ställen här i forumet så tas det upp detta med IE och vad den kan och inte kan hovra.
För att få IE att hovra det man vill så kan man peta in länken i en lista. Eftersom du bara har en cell i tabellen så kan du ju försöka med att byta ut tabellen mot det i stället.
<div id="lank">
<ul><li><a href="#" title="din länk">din länk</a></li></ul>
</div>
#lank {position:relative; width:100px; height:100px; background: transparent url(dinhoverbild.jpg); overflow:hidden; margin:0 auto;}
#lank ul {margin:0; padding:0;}
#lank li {list-style-type:none; width:100px; height:100px; display:inline;}
#lank a {display:block; float:left; width:100px; height:0; overflow:hidden; color:#000; text-decoration:none; padding-top:100px; background: transparent url(bilden som syns.jpg) no-repeat 100px 100px;}
* html #lank a {height:100px; he\ight:0;}
#lank a:hover {background-position:top right; z-index:50;}
Här har jag tagit en gammal grej jag hade och då är bilderna 100X100 du får ändra det till dina bilders mått, och så är jag lite osäker på om detta är xhtml-beroende.
Men du kan ju testa om du vill
Gimbo skrev:
men det blir ju bara en bakgrund bakom länken o inte i hela cellen?
Vad ska du med cellen till? Du kan göra länken större så den tar upp hela din "cell"...
zcorpan, men bilden behålls inte då man klickar på länken, den fungerar vid mous eover men inte då länken är aktiv??
Vad menar du med "aktiv"? Den sida man är på, under den tid man trycker ner musknappen till dess att man släpper den, eller när den har fokus?
Om det är det första får du använda en klass eller byta ut länken mot ett annat element eller dylikt. Är det det andra använder du :active, eller det sistnämda :focus.