webForumDet fria alternativet

Lite lager strul.

10 svar · 599 visningar · startad av Webslave

WebslaveMedlem sedan maj 2002662 inlägg

Hepp! Sitter och försöker knåpa lite med lager och har ett problem, eller så kanske det är explorer som har problem jag vet inte riktigt men jag har validerat koden och css-en så det är lugna puckar där, men jag antar att jag bara missat något eller så är det explorer som inte riktigt är med.

jag har 3 lager och jag skiljer dem åt såhär:

body {
	width: 980px;
}

#leftColumn {
	float: left;
	width: 145px;
	background-color: #6B3535;
}

#middleColumn {
	margin-left: 150px;
	width: 575px;
}
#rightColumn {
	float: right;
	width: 250px;
}

I firefox så funkar det fin fint men i explorer så hoppar middleColumn ner för det verkar som att det är pålagt någon margin mellan leftColumn och middleColumn som firefox/netscape/opera inte har. Har jag bara bommat nått superenkelt eller måste jag leva med det och göra olika sylesheets?

tantenMedlem sedan nov. 20051 658 inlägg

IE tolkar att det är för brett och att det just är mitten som hoppar ner beror på att du har float right i högerdiven. Har du provat med att nollställa body body:{margin 0; padding: 0;? Om du inte vill använda det får du minska antalet pixlar på någonting.

icaaqMedlem sedan okt. 20004 910 inlägg
#leftColumn {
	background-color: #6B3535;
        [b]display: inline;[/b]
}

kanske ;)

mv icaaq

Ber om ursäkt, läste din kod för fort och för slarvigt... jag såg inte att du inte hade float på din mittenkolumn... testade din kod för att se efter då varför den flyttade ner sig, för det borde den inte göra. Är det inte högerkolumnen som flyttar ner sig efter hand som du fyller på något i mittenkolumnen. Det borde den göra och lägga sig direkt under mittens innehåll, men ute på högerkanten.
Om du sätter float left på mittenkolumnen så kommer höger diven att åka upp. Om det nu var den du menade?

Icaaq: Det där hjälpte tyvär inte... till synes exakt samma resultat som utan den raden.

tanten: Jag kan väll inte ha float left på två kolumner som ska ligga brevid varandra? Testade i alla fall och det blev ett mindre önskvärt resultat :)

Några fler idéer? Var inte blyga... :D

Har pillat o kikat lite och märker att om jag sätter mittenkolumnens margin till 148px istället för 150px så ser det bra ut i explorer men i övriga så blir det ju kak för det skiftas 2 px åt vänster... knasigt. :(

Kan du lägga dit en skärmdump på hur det ser ut i ff.
Visst du kan lägga hur många float left som helst på sidan. De kommer att lägga sig bredvid varandra så länge de får plats, sen hoppar de ner och fortsätter på nästa rad. Float left betyder egentligen, lämna plats ledig på högra sidan om mig. och float right lämnar plats ledig åt vänster. Vart de själva hamnar beror på vad som finns på deras vänstra sida resp högra sida.
Jag har testat din kod och hur jag än bär mig åt så får jag inte din mittenkolumn att hoppa ner i IE!?
gjorde en skärmdump på hur din kod som den ser ut hos mig och nedanför den hur det ser ut med lite ändrad margin och float left på alla tre. Är det så du vill att de ska fungera på ett ungefär?

Image1.jpg

Om du har problem med att margin inte räknas lika i webläsarna så kan du "nollställa" IE med *{margin:0; padding:0;}
Har kanske missuppfattat ditt skriv om hoppa ner!?

NiponMedlem sedan juli 2003267 inlägg

Webslave skrev:

tanten: Jag kan väll inte ha float left på två kolumner som ska ligga brevid varandra?

Joda det går aldeles utmärkt!
Vänsterkolumnen är 145px och du har satt leftmargin på mittenkolumnen till 150px. Vill du ha en marginal där på 5px?

Gör så här:

body {
width: 980px; }

#leftColumn {
background-color: #6B3535; }

#middleColumn {
margin-left: 5px;
width: 575px; }

#rightColumn {
float: right;
width: 250px; }

Då blir det 5px mellanrum till leftcolumn - vlket jag antar att du ville ha... :)

Att sätta den övergripande bredden på "body" kan nog tolkas lite olika...
Sätt en "container" runt alltihopa med den övergripande bredden i stället.

#container {
width: 980px; }
<div id="container">
<div id="leftcolumn"></div><div id="middlecolumn"></div><div id="rightcolumn"></div>
</div>

Då får du ett 5 px mellanrum mellan middle och right oxå - som jag tror att du tänkte... :)

test.gif

Ska kolla igen när jag kommer hem men det verkar absolut som att ni har kommit på bra grejjer här ;o)

Nu har jag pillat lite och yes... thank you very much! Var bara att sätta float: left på lagret i mitten så var saken biff! Tack!

Genererad på 376 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb