webForumDet fria alternativet

Semantik, utan css

10 svar · 592 visningar · startad av Fuel

FuelMedlem sedan okt. 20001 325 inlägg

En hemsida utan stilmall, hur bör/ska det se ut semantiskt alltså..?

<h1>Rubrik till just denna sida</h1>
<ul><li>Meny / Navigering</li></ul>
<p>Denna sidas innehåll</p>

eller

eller

Hemsidan ska vara tillgängligt för alla..

voigtann1Medlem sedan juni 20018 810 inlägg

3:e tycker jag... beror på faktist... <p> är ju stycken brukar man delar upp det som iallafall... så :D inget är fel direkt... beroende på hur resten av sidan är...

2:an - Kan ju faktist vara 2 <h1> taggar och då är inte den heller fel :D

thresholdMedlem sedan maj 20068 inlägg

Jag tycker nog att 2:an är känns bäst. Om navigationen ligger sist så känns den mer som en del av dokumentet, om den ligger innan h1-taggen känns det mer som en del av hela webbplatsen, och inte bara det aktuella dokumentet.

tantenMedlem sedan nov. 20051 658 inlägg

Det brukar vara lite diskussioner om vad som är bäst. Personligen tycker jag det är bäst att dela upp menyn på något sätt så alla länkar som är interna finns överst, men med en länk (skippa-meny-länk) som går direkt till innehållet, för min del oftast till h2, så användaren snabbt kan ta sig dit, bra bl.a för små webläsare och för screenreaders. Därefter huvudrubriken med ev. underrubrik och paragrafer efter varje underrubrik. h1 är ju ofta gömd i t.ex loggan eller företagsnamn eller något liknande, men som blir synlig utan css och är lika på varje sida. Fast det behöver ju inte vara så.
Sist alla externa länkar...

Är det lugnt att använda H1 till sajtnamnet .. borde det inte vara rubriken på just det dokument du är på ?

Det är så jag brukar göra och det anses nog för helfel av en del. På samma sätt som att nog väldigt många, kanske de flesta anser att menyn ska vara i botten. :h
Men om du inte har sitenamnet i en rubrik, vad använder du då?

Ser nu att jag beskrev hur jag brukar göra lite fel. Först h1 sedan menyn sedan underrubriker osv.

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 269 inlägg

Problemet är att HTML i grund och botten är ett dokumentspråk och inte ett hemsidespråk. En hemsida är inte alltid så lik ett "dokument".

Alternativ inkluderar:

<h1>Sajtnamn / Logga</h1>
<h2>Rubrik till just denna sida</h2>
<div>Sajtnamn / Logga</div>

Jag tycker att om navigeringen består av några få länkar kan man lägga det före huvudinnhållet, men om det är en jättemeny skulle jag placera det efter huvudinnehållet. Det är oftast huvudinnehållet man vill åt först när man går till en ny sida.

hemsida.. ja .. det vart fel :) jag har lutat åt ditt första alternativ + skip länkar allra först ? ska kolla i jaws + lynx bl.a

När man funderar runt dessa frågor, och undrar vad som ska vara med och inte och funderar på om man glömt något så tycker jag denna länk är jättebra. När man testar sidan så får man en ruta uppe i högra hörnet och i första kolumnen visas hur användarvänlig sidan är rent kodmässigt, och i den andra vad man ska kolla med ögonen.
Går att ladda hem till ff.
testsides-länk

Väldigt intressant, här är länken till firefox addon https://addons.mozilla.org/firefox/1158/

359 ms totalt · 5 externa anrop · cache AV · v20260730165559-full.0b955084
0 ms — hämta statistik (cache)
118 ms — slå upp tråd (db)
0 ms — hämta forumlista (cache)
117 ms — hämta inlägg (db)
120 ms — hämta bilagor (db)