Någon som kan ge mig lite mer kött på benen ang stilmallar och media speech ? Kan man verkligen styra talet via en stilmall ?
stylesheet media="aural,speech"
14 svar · 693 visningar · startad av Fuel
Jajamen! Åtminstone så finns egenskapen voice-family, som annars är mest känd för sin förmåga att dölja CSS-kod för gamla versioner av IE.
Hittade en länk till: http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/aural.html
Tack nitro2k01 ! ..har laddat hem JAWS http://www.freedomscientific.com/fs_products/software_jaws.asp och testar på en sida jag mekar med, och det är riktigt intressant detta !
Är JAWS det vanligaste screen reader programmet som används ? Inget med svenskt tal ?
Jag har ingen större erfarenhet av skärmläsare, men jag kan nämna något jag hörde på jobbet idag. Någon på synskadades riksförbund var på väg att testa vår webbplats med JAWS, så troligen är det inte en ovanlig skärmläsare iaf.
en sak till.. kan man inludera 1 stilmall och i den skriva
@import url("style1.css") screen;
@import url("style2.css") print;
@import url("style3.css") speech;
funkar det ?
Jaws är den vanligaste skärmläsaren men jag tror inte att den har någe stöd för aural css. Vill man ha svenskt tal får man installera Infovox Desktop, vilket kanske kan ses som en sorts plugin till Jaws.
Jag har för mig att den enda pratande saken som har stöd för aural CSS är Opera...
Jag har fått en hel del hjälp via folk på dessa sidor.
http://www.hi.se/surfautanhinder/hjalpmedel_talsyntes.htm
http://www.hi.se/tillganglig/webbsidor/micke.shtm med lite länkar som finns på sidorna.
Av vad jag förtått så är det fortfarande oftast användaren som väljer röst och sådant, men att talsyntesprogrammen klarar mer och mer. Ju mer de klipper ner de olika ljuden från mänskliga röster så kan de sätta i hop ord som låter som svenska... osv, så Jaws ska väl snart kunna skilja på språken bättre än i dag. Men det krävs att man märker upp texten i dokumenten i första hand. Om man har en stylesheet så kan ju de som klarar av det läsa in det, och av vad jag förstått så är det mycket som satsas på den utvecklingen nu.
Men att man i första hand märker upp html-dokumentet med lang och ändrar det om man använder något främmande språk någonstans i dokumentet och följer de andra anvisningarna om tillgänglighet förstås.
Tror man räknar med att det är omkring 40 miljoner kunder man missar i EU för att de inte kan ta till sig hemsidorna.
/tanten
Mjo, det stämmer att det är användaren som väljer språk. Jag hoppas verkligen inte det blir så att Jaws automatiskt kommer att växla språk beroende på sidans språk, det skulle bli himla rörigt för användaren.
Att säga att talsynteserna klarar mer och mer är lite av en förvriden sanning, imho. De klarar visserligen fler program men bortsett från det tycker jag inte det gått så mycket framåt. Jag har te.x. lite svårt att slänga fram förbättringar i Jaws sedan version 4. Nu var det bra länge sedan man latjade med de äldre versionerna, men ändå. ;)
Vidare, jag tycker inte att det skall läggas någon större energi på aural css. Kodar man sidorna semantiskt korrekt och använder css på ett väl genomtänkt sätt borde det räcka hela vägen. Jag tycker dock inte att man som utvecklare skall styra hur innehållet skall tolkas av en talsyntes, innehåll skall märkas upp med lämplig tagg och sedan är det upp till talsyntesen att bestämma hur det skall läsas upp! Fast det är klart, jag har säkert inte snappat upp den stora bilden ännu.
dAEk^ skrev:
Jag hoppas verkligen inte det blir så att Jaws automatiskt kommer att växla språk beroende på sidans språk, det skulle bli himla rörigt för användaren.
Det gör JAWS redan (för de språk den har stöd för). Varför skulle det bli rörigt? Jag skulle föredra att tex en engelsk sida lästes upp med engelskt uttal och att en svensk sida lästes upp med svenskt uttal. Höra en engelsk sida med svenskt uttal eller tvärt om är nog inte en höjdare.
Nja, jag vet inte riktigt hur det är med andra språk men för att få svenskt tal måste man som sagt installera en separat plugin/talsyntes till Jaws, nämligen Infovox. Med Eloquence följer ju de stora språken, engelska, spanska, franska osv, hur fungerar den automatiska språkskiftsfunktionaliteten för de språk som inte skeppas med Jaws(norska, ryska, svenska)? Jag har nämligen bara testat med svenska och engelska, och då har inget skifte ägt rum. Det var iofs ett gäng år sedan men jag kan inte erinera mig att ett sådant skifte ägde rum. Hmm...
zcorpan skrev:
Varför skulle det bli rörigt?
Det är en viss fördröjning när man skiftar mellan Eloquence och Infovox, vilket innebär att "inget händer" för en stund; ganska störande faktiskt. Sedan delar väl inte de olika talsynteserna inställningar, eller det kanske de gör? Nu blev jag osäker. :)
Känner mig mest frågande inför den här diskussionen.
Om man t.ex har en shop med produkter med utländska namn, så är det väl bättre att märka upp dessa än låta bli för att något program eventuellt inte klarar av att skifta språk. Klarar inte användarens program att skifta språk i dag, så kan man väl hoppas på att den gör det innom en snar framtid.
Kan tänka mig hur det skulle låta på en sida med talböcker, med franska, tyska, engelska författare och allt läses upp med svenskt uttal.
förslag från W3 <div lang="en" xml:lang="en" >Measure for Measure by William Shakespear</div> om sidan för övrigt är märkt för svenska i head.
En span-tagg går också bra - eller direkt i <p>, <a>, <q>, <h1> osv.
Ja, ok, jag menade bara de språk som finns i JAWS. När jag testade JAWS hade den inte stöd för svenska men däremot engelska och tyska (bland andra) och växlade fritt mellan dessa.