webForumDet fria alternativet

Slopa frames med en alternativ lösning?

13 svar · 706 visningar · startad av haider

haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg

Hej

Frames kan ha fördelen genom att dessa alltind finns där. Mest praktiska är de väl i samband med webshops.

Samtidigt är de problematiska, tex i samband med sökmotorer etc.

Någon gång så kom jag in i en hemsida som hade en intressant finess (förbaskat för att jag glömde att kika in i koden). Det var ett slags lager, som hela tiden fanns där ovanpå. Oavset hur man scrollade etc.
En annan sak var att den förblev justerad, även när man ändrade fönsterstorleken på IE. Och så funkade den bra i FireFox.

Eftersom jag vill ha nåt som alltid finns, tex längst upp (exempelvis kassa i en webshop), så skulle jag vilja höra vilka alternativ det finns.
Om vi säger så, att sidans övre del behöver ha en 40 pixlar reserverade till det här "lagret" (precis som om man hade skapat ett frameset med 40 pixlar längst upp), så har dokumentet under alltid en övre marginal på tex 40. På så vis så hamnar aldrig något under "lagret", som för alltid är osynligt.

Självklart så kan sidan få ha en scroll. när man scrollar, så får sidan lov att hamna under "lagret".

Sammanfattningsvis så söker jag efter något som har en exakt position och som alltid är ovanpå allt annat. Det ska vara kompatibelt med de vanliga webbläsare.

Räcker det med nån div månne tro?

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Det heter position: fixed; i css.

IE 6 stöder dock inte riktigt hela css-standarden, och just det, position: fixed; hör tyvärr dit.

Hmm, wow!
tack för ett tips som ... inte fungerar?

:P

Om någon annan kan ge tips om nåt knep, eller vilket som, som hjälper mig mot rätt håll.

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Eftersom du ville ha ett tips för att komma mot rätt håll så ska jag försöka...
IE är ju som vanligt problemet. Jag gjorde för en tid sedan något frameliknande som fungerade, men tyvärr försvann det i en datakrasch och jag har inte hela lösningen. Men som jag kommer i håg så är det precis så man tror man ska göra till att börja med. Låt oss kalla din stillastående sak för #top.

#top {position:fixed; margin:0; top:0; display:block; width:100%; height:40px;}
* html #top{position:absolute;}

Då ska den fastna där den ska i FF och Opera förhoppningsvis även i IE7.
Om jag nu inte minns fel så är det vad som kommer sedan som får detta att också bli stillastående i IE.
Tror det var någonting med om vi kallar det för content

#content {overflow:auto; position:absolute; top:40px;}
och
overflow:hidden; i body som kanske måste gömmas för Mac...

som jag minns ska det räcka med detta, kanske behövs z-index...

Kanske gjorde jag detta bara svårare för dig, men det ska gå och om du börjar med detta och ser vart du hamnar så kanske jag kommer i håg något mer eller någon annan som vet.

Vad är content? body alltså?
På vilket sätt påverkar den mac?
-så jobbigt att de inte kan ena sig om en enda vettig grej. Vi snackar knappast rymdfärjor här utan det är "bara" en webbläsare :-)

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Tanten, något liknande det du talar om finns här:
http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1166321#post1166321

Jag håller med dig till 100%. Förhoppningsvis kommer användarna lämna IE6 fort efter det att 7:an kommit ut och att det blir lite lättare...
content var bara något som jag kallade innehåll för, det som är din webshop och det är inte detsamma som body...
IE5 i mac förstår inte overflow...
Ska surfa runt en stund och se om jag hittar det jag utgick i från...

Ja jisses det gick fort...http://www.cssplay.co.uk/layouts/body4.html

aha, det var en intressant lösning på cssplay.

Frågan till er andra: Vad tycker ni om utförandet, i att ha en DIV som är placerad nedanför på det här viset?
grejen är den, att jag kör dreamweaver och ett templatesystem. Det betyder att jag utgår från samma template som anger var kassan och menyerna finns (placerade högst upp).

På så vis så kommer jag att använda ett templatesystem, med en tom body-div så att säga och varje gång jag gör en ny sida så fyller jag i det som ska finnas i body-diven

är det därför en bra sak att jobba med divvar på det viset? För om någon har en anmärkning eller liknande, kan det vara bra att höra efter nu i förhand, innan man bygger om en hel sajt och upptäckar problem/hinder i efterhand.

Nitro påbörjade ju sitt inlägg med "Eftersom jag inte gillar div " så jag är nyfiken vad jag ska akta mig. Det kan ändå mycket väl vara så att jag nappar på den här idén - jag menar, jag kör med frames idag, kan det bli värre? nej, då så.

TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

tanten skrev:

Jag håller med dig till 100%. Förhoppningsvis kommer användarna lämna IE6 fort efter det att 7:an kommit ut och att det blir lite lättare...

Microsoft har valt att inte släppa IE7 för Windows 2000. Eftersom Windows 2000 fortfarande är populärt kommer IE6 leva kvar länge till.

Min väldigt pesonliga åsikt om frames och framesliknande sidor, som den jag hänvisade till är att jag bara blir väldigt irriterad. Frågor som: tror den som skapat sidan att jag inte ska hitta tillbaka till menyn, eller varför måste jag ha den på kanske halva mitt fönster hela tiden, eller är den som gjort sidan orolig för att jag ska glömma företaget när en stor logga också måste ligga där och skymma sikten...
Ibland är det kanske nödvändigt och praktiskt, med något frameliknande, men om det inte finns sådana anledningar, så tycker jag gott man kan skippa det och visa det man vill sälja i stället, det får i alla fall mig att stanna kvar längre på en sådan sida.
Att ha en liten frameliknande sak med varukorgen i kan väl kanske vara en praktisk sak, men långt i från nödvändig. Tycker nog du kan strunta i det. Folk hittar nog varukorgen ändå...

Tanten: hehe, roligt, men sant faktiskt. Inte nog med att man är tvingad att ta till en massa JS för att lösa problem som att sidor hamnar utanför framen osv osv. Listan kan göras lång och folk klagar.

Det inspirerar mig till ännu en fråga, lite halvt off-topic:
Man ser alla möjliga sorters webshops. De som inte nödvändigtvis har loggan reserverad på halva skärmytan, dock med kassan alltid synlig. Tex dustin.se, som alltid har den nere.
Vissa har den alltid uppe. Detta kan leda till att man är tvingad att behålla menyerna och loggan uppe hela tiden, till bekostnad av dyrbar skärmplats (som om alla har feta skärmar med mega upplösning).
Nå, så finns det även de som har den längst upp eller motsvarande, men som försvinner med scrollen, om man scrollar ner.

Vilka är bäst? Det här är helt en design och användarvänlighetsfråga (jag ville skriva användarvänlighetsfrågesställning, men ordet blev för långt).
För skulle en scrolllösning vara bättre, då kanske man inte alls behöver ha den här DIV tekniken, även om man är frestad (visst är den cool på cssplay!).
Då kanske besökaren blir glad att kunna "scrolla bort menyerna" genom att scrolla ner och njuta av skärmens hela höjd för sidans innehåll.

Om man sen har en köpknapp, så får man väl assigna nåt genomskinligt tooltip som kommer upp nån sekund och talar om att "Varan har lagts till i din kundvagn, högst upp på sidan".

Det är lustigt, hur allting är en forskning - inget är spikat. Om några år, när man "bestämt" sig för hur saker ska vara, så kommer man att blicka tillbaka och undra varför alla höll på med samtliga knasigheter som man ibland ser på webben.

roligt, men sant faktiskt.

(y)
Men vad är det för template du har? Har du inte hela paketet klart där? Får en liten känsla av att vi pratar om olika saker. Är inte shopen uppbyggda av en hög med include-filer? antingen php eller asp... Kan du slänga in en div eller frame lite hur som happ. Ja det är klart du kan, men jag undrar ändå för det blir antagligen ganska krångligt.
Användarvänlighet pratade du om.
Mina råd är då, se till att shopen går att använda på en 640-skärm utan att man då ska behöva scrolla sidledes åtminstone inte mer än en gång per sida. Man ska kunna förstora bokstäverna relaivt mycket utan att det blir allt för trasigt. Kikade runt lite grann på templates efter det du frågade och då på dem som erbjuds av Dreamweaver, och vad jag kunde se så var det egentligen ingen som var 100% bra där. Men några som hade menyn på sidan skulle väl kunna bli relativt användarvänlig. Då kan varorna kanske få plats på deras skärm utan scrollning sidledes.
Ja det var lite tips... visa gärna templaten så kanske vi har mer råd att ge när det gäller användarvänlighet...

HEj igen

nä, tvärtom så är det inte krångligt.
Jag tror inte att vi nödvändigtvis snackar om olika saker (kanske gör vi det, men det har nog ingen betydelse här).

Grejen är den att de templates jag använder är helt html baserade. Kanske går jag över till PHP någon dag, för att eventuellt använda mig av include eller kanske framtida behov.
Främsta kännetecknet på mina templates är att jag har en mall, varifrån jag utgår och sen jobbar vidare med den genom att fylla i unikt innehåll.
Det som hela tiden upprepar sig är menyer, samt kassan (det är det inte nu, men jag vill göra det så, därav tråden).

Observera att det inte är färdiga templates, utan egna. Skälet till templates-tänkandet är att jag som sagt inte kör nåt avancerat php-krux (pga okunskap) utan en egendesginad mall, som jag återanvänder beroende på innehåll.

Sidan jag arbetar på hittas här https://www.mediamania.se

Som ni kommer att se så används frames - det vill jag undvika. Vidare så kommer jag att bygga ut systemet så att kassan lagras i SQL, och att man därmed får lov att ladda om sidan utan att kassan töms (kassan töms just nu när man trycker F5).
På så vis kan jag lägga in kassan i en iframe istället.

Hmm, nu fick jag plötsligt blackout, och jag undrar varför jag över huvud taget ville ha den här div-lösningen.

... (efter några sekunders intensivt gnuggande på panngloben lägger sig minnet på plats. Puh! (Y) )

Jo, såhär vare:
Eftersom det visst då kan ha en fördel att kassan är alltid synlig men utan att köra med frames (min värsta rival), så kom jag ihåg den här sidan jag såg en gång och som jag tappade bort, och som Tanten gav en liknande lösning på (föreställer mig inte tat det är nån annan lösning än nåt sånt).
Alltså, att man har en div som är där, snyggt och nere/uppe hela tiden.

vad jag ville undvika var att texten skulle hamna under eller liknande och länken Tanten gav mig var ju som sagt "perfekt".

slutligen kom jag ändå på: vill jag ha en div som är där och hänger, eller vill jag ha kassan lägst upp, strax under menyn och som försvinner upp när man scrollar ner.
Det var kärnan i frågan om användarvänlighet.

142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)