webForumDet fria alternativet

Netscape hatar mig...

7 svar · 562 visningar · startad av kallepocket

kallepocketMedlem sedan sep. 200182 inlägg

Jag får massor av problem när jag gör mina sidor... de fungerar såklart i IE, alla versioner som jag testar i, men i Netscape 4.7 och 6 som är de två jag testar i, får jag alltid problem...

Ett av de återkommande problemen är att jag inte får CSS att fungera någe bra... exv så fungerar nästan ingenting som har CLASS="..." i sig, någon som vet något om detta??

Ett annat problem jag har är att Javascripts fungerar väldigt krasst i 4.7, något speciellt man ska tänka på här också?

Sen har jag ett underligt fel med koden:

<FORM ACTION="search_all.asp" METHOD=post TARGET=mainFrame>
<INPUT NAME=search TYPE=text CLASS="SEARCH">&nbsp;&nbsp;<INPUT TYPE=submit VALUE="s&ouml;k" CLASS="SEARCHBUTTON">
</FORM>

Det som händer är att jag får två skumma fyrkanter, en över och en under själva textrutan... alltså där jag har <FORM> och </FORM>, om dessa nu skulle synas...
Jag kan bara inte förstå varför de finns där, någon hjälp?

Många problem, mycket krångel...
Någon som har en bra sida där man kan "lära sig" skriva Netscape säker kod, eller som åtminstone tar upp skillnaderna?

------------------
Kallepocket

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Ett av de återkommande problemen är att jag inte får CSS att fungera någe bra... exv så fungerar nästan ingenting som har CLASS="..." i sig, någon som vet något om detta??

Klasser (class) fungerar alldeles utmärkt i både Netscape 4.x och 6.x Däremot säger klass ingenting om stilmallar förutom att de tilldelar en element till en viss klass. Den stora skillnaden kommer i vilka CSS-egenskaper som webbläsare stödjer. Du talar om "skumma fyrkanter" ovanför formuläret. Det låter som du försöker sätta egna borders på formulärs-elementen och det är något som Netscape 4.x inte stödjer, däremot fungerar det utmärkt i Netscape 6.x om du inte har någon väldigt gammal beta.

Ett annat problem jag har är att Javascripts fungerar väldigt krasst i 4.7, något speciellt man ska tänka på här också?

Nja, JavaScript fungerar tämligen bra, men däremot ser objektmodellen inte likadan ut i Netscape 4.x, Internet Explorer 4-5 och Internet Explorer 6.0.

------------------
/ J

Aaaha.... då förstår jag lite mer...
Men då kommer vi till frågan, hur lösa?
Jag menar, vad är det som skiljer sig i hur css ska se ut, och vad skiljer i javascripts objektmodell??

Finns det någon sida där man kan läsa om detta?

Ett annat problem jag har är att en bild bara lägger sig över texten i Netscape 4.7... Jag har kollat koden och tycker inte jag kan hitta någonting som ser skumt ut, varken med bilden eller texten själv... Men den lägger sig över själva texten, utan att "trycka ner" den...
Nån idé??

------------------
Kallepocket

Men då kommer vi till frågan, hur lösa?

Det går inte att ändra på formulärsfältens border i Netscape 4.x. That's it. Vill du att sidan skall se (ungefär) likadan ut i Netscape 4.x som i ex. IE5 så får du rätta dig efter vad Netscape klarar. ...och klaga inte på Netscape, det är som att försöka köpa en VW-bubbla -67 och undra varför den inte är utrustad med krockkudde. Det fanns liksom inte på den tiden. ;)

Jag menar, vad är det som skiljer sig i hur css ska se ut, och vad skiljer i javascripts objektmodell??

Objektmodellen talar om hur olika object och deras egenskaper skall anropas. Sättet ser olika ut i Netscape 4.x, Internet Explorer 4-5 och s.k. DOM-kompatibla läsare som IE/Netscape 6.

Finns det någon sida där man kan läsa om detta?

Det kan du läsa om på Microsofts , Netscapes och W3C's sida. Har du några konkreta frågor så starta en tråd på JavaScript-forumet.

Ett annat problem jag har är att en bild bara lägger sig över texten i Netscape 4.7... Jag har kollat koden och tycker inte jag kan hitta någonting som ser skumt ut, varken med bilden eller texten själv... Men den lägger sig över själva texten, utan att "trycka ner" den...
Nån idé??

Låter som du har bilden i ett lager, men det skulle vara enklare att se sidan för att tala om vad som är fel.

------------------
/ J

Okej.... bilden låg i en <SPAN> vilket gjorde att den la sig över texten... det skumma var att den la sig över även om jag bytte <SPAN> mot <P> och så... men men... nu fungerar det iallafall, la den helt enkelt utanför...

Tack för hjälpen på vägen... Ska se om jag kan hitta mer om hur JavaScript ska skrivas för Netscape...

------------------
Kallepocket

mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg

Aha så du (Jojoxx) menar att NS är gammalt och efterblivet?

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Netscape 4 är lite gammal och efterbliven. Netscape 6 däremot är en kanonwebbläsare.

Men tyvärr är det så att Netscape 4 är den webbläsare som flest "icke IE användare" använder... :l

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Aha så du (Jojoxx) menar att NS är gammalt och efterblivet?

Japp, jag menar att Netscape 4 är gammal. Efterblivet har jag inte sagt något om (det beror väl på i vilken bemärkelse man menar?). Mozilla 0.9.4 däremot får väl anses som relativt färsk. I skrivandets stund är nästan 0.9.5 ute. Däremot känns den fortfarande lite seg och långsam.

------------------
/ J

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)