CCuirisMedlem sedan feb. 2006107 inlägg Har ett litet problem som egentligen alla borde störa sig på. I Internet Explorer har ju scrollen som en "reserverad" plats och ligger och flyter genomskillnigt om det inte finns något att scrolla.
I Firefox är det dock helt annat. Finns det inget att scrolla syns ingen scroll, ganska logiskt iofs. Men så fort det blir någonting på sidan som finns att scrolla då flyttar den hela sidan i sidled så många pixlar som en scroll vanligtvis är bred.
Finns det något sätt så man kan ha scrollen framme hela tiden istället? Typ som vid frameset... scrolling="yes".
Tacksam för svar!
<style type="text/css">
body {overflow:scroll;}
</style>
DdeaMedlem sedan dec. 2002387 inlägg menar du hur man sätter det i själva webbläsarens inställningar eller ska själva htmldokumentet styra det?
DdeaMedlem sedan dec. 2002387 inlägg jaha så går det när man pratar i telefon
Som nitro2k01 säger:
body {overflow:scroll;
Tips: Klicka här eller på länken vid mitt inlägg för att acceptera svaret som slutgiltigt.
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inläggTråden flyttas från Webbläsare.
mvh Palle
Moderator webForum
NiponMedlem sedan juli 2003270 inläggoverflow:scroll skapar även en horisontal scrollist. Men det behövs ju inte.
Ett trix jag har kommit på är detta:
html { height: 101%; }
Skapar en vertikal scrollist på alla sidor och det verkar inte ställa till några problem vad jag har kunnat upptäcka! :)
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=121523
TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inläggAnnars finns overflow-x respektive overflow-x att använda.
Dessa egenskaper ingår i CSS3 tror jag, och det var IE och introducerade det.
Firefox har implementerat stöd för dessa egenskaper i version 1.5, men jag vet inte hur stödet är i andra webbläsare.
Såhär gör du för att få en vertikal scroll hela tiden:
<style type="text/css">
body {overflow-y:scroll;}
</style>
MozfanMedlem sedan okt. 2005541 inläggJag förstår inte alls varför det skulle vara störande att en sida "hoppar" till när man går från en sida där scrollisten inte behövs, till en där den behövs. Jag störs inte ett dugg av det, då det är onaturligt att ha en scollist fast den inte behövs. Hitta på ett sätt att ta bort listen från IE istället. :)
Microsoft anser tydligen att listen skall vara en del av webbsidan när den är en del av webläsaren och jag gillar inte att webbsidor med olika "trix" försöker styra över hur min webbläsare ska se ut! x(
Men för att kommentera vad som skrivits om olika tekniker för att "tvinga" fram en scrollist: Använd aldrig scrolling="yes" eller overflow:scroll! Det skapar både vertikal och horisontell scrollist, oavsett de behövs eller inte. Använd istället "auto". Då får man list om innehållet skulle kräva det, annars inte. Även en horisontell om det skulle vara nödvändigt, men man bör ju undvika horisontell list i alla lägen. ;)
dapperMedlem sedan sep. 2005114 inläggPersonligen uppskattar jag IE's vertikala scroll.
Om du har en starkt javascript uppbyggd sida, där det finns många element som placeras \ tas bort av användarinput är det trevligt att sidan inte hoppar till mellan klickningar.
Men jag skulle inte lägga ut kod som endast är till för att ändra en läsares standard ui. Själv använder jag Opera, och det skulle vara rätt förvirrande om jag fick en vertikal scroll utan att sidan hade användning för den.