Undrar om någon känner till ev. problem med att laptops med widescreen har problem med att visa vanliga HTML-sidor? Har sett att text och bild trycks ihop på dessa laptops.
Finns det någon ny html-kod som löser detta problem?
9 svar · 571 visningar · startad av zino
Undrar om någon känner till ev. problem med att laptops med widescreen har problem med att visa vanliga HTML-sidor? Har sett att text och bild trycks ihop på dessa laptops.
Finns det någon ny html-kod som löser detta problem?
det måste väl isf bero på att de inte kör med "widescreen" upplösning på datorn... på min ser allt ut som normalt... :)
Vilket problem?
Han tänker på om man kör en "vanlig" upplösning på sin widescreen-display som dessutom stretchar ut bilden för att fylla hela skärmen. Då är det ganska självklart att det ser miffat ut. Men det behövs dock ingen speciell kodning för det. 1024x768 är ju fortfarande 1024x768 pixlar oavsett widescreen eller ej.
Mudvillager skrev:
Han tänker på om man kör en "vanlig" upplösning på sin widescreen-display som dessutom stretchar ut bilden för att fylla hela skärmen. Då är det ganska självklart att det ser miffat ut. Men det behövs dock ingen speciell kodning för det. 1024x768 är ju fortfarande 1024x768 pixlar oavsett widescreen eller ej.
Precis :)
Tackar för svaren. Jag har en kund som har en widescreen laptop som visar endast min hemsida lite konstigt, dvs den tycks trycka ihop text och bild. Jag har misstänkt att det beror på hans inställning på sin laptop, men då det bara är min hemsida som jag levererat till honom som inte visas korrekt börjar man ju undra. Alla andra sidor visas korrekt som sagt. Lite konstigt tycker jag allt det är. Ska kolla upp hans inställningar, men om ni kommer på något mer är jag tacksam för fler ideér. :)
Att sidan visar fel har väl ingenting med widescreen att göra, måste vara något annat som är fel i din kod isåfall.
zino skrev:
...men då det bara är min hemsida som jag levererat till honom som inte visas korrekt börjar man ju undra. Alla andra sidor visas korrekt som sagt.
Har du själv kollat att det verkligen är så? Jag skulle inte bli det minsta förvånad om även de övriga sidorna ser konstiga ut utan att han har märkt det.
En av våra laptops är av widescreen-modell och alla sidor hittills har visats så som dom ska. De ser iaf inte annorlunda ut i widen jämfört med den vanliga. Antingen är inställningarna uppåt väggarna eller så är koden knepig.
Det finns 4 alternativ, det mesta har redan nämnts.
1. Kunden pratar goja (det händer, kunden har inte alltid rätt).
2. Skärmen i fråga är märkligt inställd, men det borde den inte vara då många lappar enbart kör maxupplösning och inget annat.
3. Du har kodat sidan konstigt (vad nu det har med wide att göra).
4. Kanske du kör med flytande bredd på sidan, så det "ser fel ut" om man kör webbläsaren maximerad på widescreen? wF ser rätt keff ut på min wide måste jag säga. Stationär skärm för övrigt.