dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Har min cssfil bland annat förljande rader:
td, th, div, h1, h2, h3 {
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 11px;
color: #000000;
text-align: left;
}
Sen när jag skriver ut en ska på en sidan så används koden:
<div align="right"<Texten......</div>
Borde inte det gälla i istället för min css då hur ska jag göra får att få det att bli rätt?
sen finns även
p {
text-align: justify;
margin-top: 0px;
som evenuellt skulle kunna påverka. Hur löser man detta på bästa sätt?
GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg Om du vill sätta en speciell stil för en speciell DIV trots att du tidigare har angivit hur div:ar ska behandlas kan du använda
<div style="text-align: right;">Texten......</div>
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Ok problemet är att TinyMCE genererar:
<CODE><div align="right"<Texten......</div></CODE>
så antingen får jag alltså bygga om TinyMCE eller bygga om resten av sidans css.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm..
code div {text-align:right}
skulle lösa dina problem om jag inte missuppfattar dig (jag antar då att koden är
<code><div align="right"[b]>[/b]Texten......</div></code>
och inget annat - Är den det du skrev bör du se över hur du konfigurerat din i TinyMCE rejält ;) )
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg
jarvklo skrev:
Hmm..
skulle lösa dina problem om jag inte missuppfattar dig (jag antar då att koden är
<code><div align="right"[b]>[/b]Texten......</div></code>
och inget annat - Är den det du skrev bör du se över hur du konfigurerat din i TinyMCE rejält ;) )
Nu hänger jag inte tiktigt med TinyMCE ger koden.
<div align="right">Texten......</div>
men borde ge
<div text-align:right>Texten......</div>
för att fungera som jag vill har jag förtått rätt då?
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Nej - jag ville bara kolla att den felvända "högervinkeln" i ditt kodexempel var ett skrivfel och inte den kod du fick ut ut TinyMCE ;)
Prova följande:
i head:
<style type="text/css">
</style>
Den regeln gäller för "alla div-taggar som ligger inuti en <code>" och gör alla dessa högerjusterade ;)
Förresten - när jag tänker efter på vad det förmodligen är det du vill veta - så är nog följande den enklaste lösningen:
Tag bort div från regeln du citerar i första inlägget - dvs ändra den till
td, th, h1, h2, h3 {
}
div-taggar har som default vänsterjusterad text - och anger du ingen justering för div nånstans i din CSS så gäller HTML-attributet ;)
/red - Sorry, slarvade lite i redigeringen :r
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Det går ju att få och fungera med koden ovan men då blir det ju alltid högerjusterat i stället så jag tror rätt väg att gå i detta fall är att ändra den texten TinyMCE genererar istället.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Låter sunt...
Trist bara att det skall vara så attans knöligt eftersom den är så omfattande :P
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg
jarvklo skrev:
Låter sunt...
Trist bara att det skall vara så attans knöligt eftersom den är så omfattande :P
Jo den verkade inte helt lätt att ändra i så jag hittade på en egen lösning. Inte så snyggt men det fungerar bra för mina behov.
$article['content'] = str_replace("<div align=\"right">","<div style=\"text-align: right;\">", $article['content']);
GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg Jag har med hjälp av ytterst krångliga och hemliga metoder lyckats komma fram till att det är en plattformsoberoende WYSIWYG-kontroll för att redigera innehåll på webbsidor.
überfuzzMedlem sedan apr. 2006409 inlägg Psst, tack för den info:n Lovar att inte säga det till någon.