webForumDet fria alternativet

Ladda bakgrund först

7 svar · 767 visningar · startad av learn

learnMedlem sedan jan. 20051 130 inlägg

Hallå,

Min bakgrundsbild laddas ibland sist. Hur ska jag göra för att få den att visas först, sedan innehållet. All layout ligger i en css-fil i head:en. Ngt smidigt sätt?

Tackish!

Ingen som har ngt förslag?

PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Tråden flyttas från Webbutveckling - Övrigt.

mvh Palle
Moderator webForum

Verkligen ingen som vet hur jag kan göra?

oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg

En grej som skulle kunna funka kan vara ett javascript som preloadar backgrundsbilden innan hemsidan... sök på https://www.hotscripts.com

HenrikAIMedlem sedan nov. 2004112 inlägg

Jag antar att din bakgrundsbild ligger i body? Om du lägger en stor <div>-tag runt resten av hela sidan och sätter den till display:none eller visible:hidden borde du med ett javascript i <body onload="..."> kunna göra den synlig efter ett antal sekunder efter det att sidan laddats ner. Kanske.

Ett bättre alternativ är annars att försöka göra bakgrundsbilden mindre, om det går. Då borde den i alla fall laddas snabbare.

wally_91Medlem sedan feb. 2006511 inlägg

jag tycker att man ska krympa bilden och sedan läga en preload på sidan

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Varför har du css-filen i head? Har du inte samma bakgrundsbild på hela siten? Om du har den i en extern fil, så läses den bara in en gång. När den som nu ska läsa in från head varje gång så känner jag mig lite osäker på hur webläsaren läser av cach-minnet. Men jag kan tänka mig att den börjar om från början för varje gång när den läser in en sida. Har jag fel så vill jag gärna veta... Det bästa är nog att bara ha css i head, när man har något väldigt speciellt på ett enda dokument och inte någon annan stans på siten.

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)