moriaxMedlem sedan mars 20067 inlägg Jag har sedan en tid tillbaka gått över till att kontrollera layouten på siter med css och strukturerar då upp allt med divs, (med alla problem det innebär).
Men nu sitter jag med ett projekt som ställer mig mot väggen. Frågan är hur långt ska man gå i sin kamp att strukturera utan tabeller?
I mitt projekt finns inte så mycket löpande text, utan istället en mängd rutor i olika storlekar, former och placeringar som skall visa små texter, formulär, infon och reklam. Jag har märkt att kontrollera allt detta innehåll med enbart css medför mycket jobb och slit i håret.
Jag funderar då istället på att begränsa användandet av divs till enbart den "yttre layouten", eller vad man nu skall kalla det. Alltså den huvudsakliga strukturen av sidan. Och sedan gå över till tabellstrukturering i själva main-diven som utgör innehållet på sidan.
Är detta att fuska med css layout, eftersom man inte löper hela linan ut?
NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg Så här tycker jag - det finns med all säkerhet de som tycker annorlunda... ;)
Ska man skapa en struktur som blir vansinnigt klurig att få till med bara divvar tycker jag att det är bättre att ta till en tabell i stället för att hacka ihjäl sig.
Men bara där det behövs - styr resten av layouten med divvar och CSS.
Gör tabellen så enkel som möjligt: <table> <tr> <td> och inga <th> <tbody> och annat. Använd inte nästlade tabeller och styr utseende, padding, spacing och sånt med CSS.
Bygg tabellen logiskt. Största anledningen till att avstå från tabell-layouter är ju att de inte är så användarvänliga. Men de flesta screen-readers och text-läsare klarar av att tolka en enkel layout-tabell: Innehållet läses då: rad för rad, cell efter cell från höger till vänster.
Stäng av CSS'n och se till att innehållet kommer i en logisk följd.
Och använd inte fler tabeller än du behöver! :)
Red:
"från vänster till höger" - ska det va förstås!
MozfanMedlem sedan okt. 2005541 inlägg
Nipon skrev:
Innehållet läses då: rad för rad, cell efter cell från höger till vänster.
Hm........ Jag läser från vänster till höger, gör inte andra det (utom de flesta asiater och araber förstås) §e
oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg I och med det tattiga stödet för css i olika webbläsare är det pest och pina att använda divar ibland. Frågan är vad som är värst: Fulhackade css:er eller tables.
Stödet för CSS är utmärkt i de flesta webbläsare, bara det att den mest använda i dess olika versioner inte följer standarden.
CSS för layout är enligt mig vägen att gå och det blir sällan fler fulhack än några få rader.
moriax: det du vill åstadkomma är fullt möjligt med CSS. :)
NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg OOOPS! :) VÄNSTER till HÖGER! - är inte arab...
überfuzzMedlem sedan apr. 2006409 inlägg Jag tycker att css funkar bra i alla fall utom ett. Jag vet inte hur man tabulerar i html-koden. Är det någon som vet vilka taggar som används. Finns det några?
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg Skall man presentera data använd tabeller, skall man pilla grafik CSS ;)
echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg CSS till allt förutom tabulär data.
überfuzzMedlem sedan apr. 2006409 inlägg Tabulering... Ingen som vet?
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg
überfuzz skrev:
Tabulering... Ingen som vet?
Håll dig gärna till en tråd. F.ö finns det kanske svar där.
oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Rent hypotetiskt. Varför ska tables inte användas för att marka up en layout? Som nybörjare gjorde jag det och hade aldrig i närheten av alla de problem jag har haft sedan jag gick över till div.
sl0kMedlem sedan maj 2005562 inlägg zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg
oskob skrev:
Rent hypotetiskt. Varför ska tables inte användas för att marka up en layout?
Därför HTML inte är något layout-språk; det är ett märkspråk som behandlar struktur och semantik.
oskob skrev:
Som nybörjare gjorde jag det och hade aldrig i närheten av alla de problem jag har haft sedan jag gick över till div.
För mig var det tvärt om; att få en användbar layout vid utskrift eller med mobiltelefon var praktiskt taget omöjligt med tabeller. CSS gjorde det möjligt.