Går kanske med absolut positionering eftersom du tvingar elementen att vara där du anger? Enligt mitt tycke ska man dock koda så att allting är i koden var det motsvarar på sidan. Det blir enklare då. ;) Hoppas jag inte gjort bort mig nu :e
Det fina i kråksången blir att du med den koden också enkelt kan byta plats på vänster och högerkolumnerna med några enkla CSS-ändringar (utan absolutpositioneringar):
... och att det inte spelar någon roll om "left" eller "content" är den container som innehåller själva innehållet (dvs exemplet med extrawrappern täcker både CatZ och kids invändningar/åsikter i frågan beroende på vilket innehåll man vill lägga var i koden) :
Fast det är klart - sedan följer väl debatten huruvida man "får" lägga in extra wrappers sådär eller ej, men det är en *helt* annan diskussion det (typ - det eviga kriget ;) ) - och vad jag tycker framgår väl av exemplen ;)
Ur tillgänglighetssynpunkt så finns det förmodligen ganska många som behöver tänka som Nova nu och många som kommer ha hjälp av Jarvklos exempel. Många ideér kan man också få på zengardens över 900 exempel där html-koden är den samma på alla sidorna och bara css-filen som skiljer dem åt. http://www.csszengarden.com/?cssfile=/193/193.css&page=0
Det är ju viktigt att innehållet på sidan utan css ska komma i rätt ordning för den som inte kan se.
Om menyerna ska finnas längst ner eller högst upp kan jag tycka beror helt på om man har skippa-länkar som gör att man kan hoppa till innehållet eller inte. Kommer rubrikerna i rätt ordning? h1 till h6. Har paragraferna en följdordning som låter vettig när den läses upp? Innehållet i tabeller gjorda för design kan komma i vädigt konstig ordning när den läses upp.
I stället för att göra html-sidan först, är det nog många av oss som börjar från andra hållet. Man har en önskad design och sedan försöker man peta in innehållet i den, vilket kanske inte alltid fungerar så bra.
Jag gissar att det finns många, som precis som Nova, kommer att vilja flytta saker i html-koden utan att utseendet på sidan ändras.
Kan nog behövas många extrawrappers framöver om man vill tänka tillgänglighet. :bire