webForumDet fria alternativet

Hur styla radiobuttons och checkboxes?

5 svar · 673 visningar · startad av Cuiris

CuirisMedlem sedan feb. 2006107 inlägg

Har sett en del sidor som har läckrare radiobuttons och checkboxes med grafisk hjälp t ex med en bock som fylls i checkboxen.

Hur beter man sig?

CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Du får ta hjälp av CSS om du vill ändra på en checkbox eller radiobutton. Du kan få den att se ut i princip hur du vill.

<html>
<head>
<title></title>
<style type="text/css">
<!--
	.check {
		background: url(/images/v.gif) no-repeat;
	}
-->
</style>
</head>
<form action="" method="" enctype="" name="">
	<input class="check" name="check" type="checkbox" value="checked" />
</form>
<body>
</body>
</html>

Du kan ändra med hjälp av javascrip också fast det kan jag absolut ingenting om! :e

Thanks CatZ!

Har jag fattat det rätt att images/v.gif är själva utseendet på checkboxen? Vart säger den till om hur krysset eller bocken i ska se ut då?

JerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Jag är inte säker men jag tror att det är v.gif som är din bock. Du får alltså göra egna bilder.

Hmm jaha, då vänder vi i så fall på det. Min checkbox då? Vart säger man till om det?

CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg

v.gif är en bild type ne "bock" som jag använder själv fast till mina listor.
ska bryta ner det lite i delar för dig:

class="check" hämtar klassen .check från css och tillämpar den istället för den vanliga tråkiga checkbox stilen.

Jag gör detta med alla formulärfält för att få det lite snyggare och mer enhetligt på mina sidor.

Rekommenderar följande sida för dig http://www.w3schools.com/ Längst upp på denna sidan finns några Tutorials det står, Learn HTML, Learn XHTML, Learn CSS och Learn TCP/IP. TCP/IP kan du ju skippa men jag rekommenderar verkligen de första 3.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)