Är det nån som har en "lathund" över skillnaden mellan pc o mac hurvida de tolkar en websida förutom det där med teckenstorleken...?
------------------
// BIRE
http://bire.cjb.net
bire@telia.com
11 svar · 649 visningar · startad av Bire
Är det nån som har en "lathund" över skillnaden mellan pc o mac hurvida de tolkar en websida förutom det där med teckenstorleken...?
------------------
// BIRE
bire@telia.com
Det ska inte vara nåt annat än just teckenstorleken. Jag tror att det skiljer sig lika mycket mellan Netscape och IE som på PC också.
------------------
/Petra
Färgerna kan skilja sig något, i vissa fall mycket, Sune du har ju råkat ut för detta med färgskillnader så du kan väl redogöra lite
------------------
/Ola
Jo, jag har råkat ut för att en benvit färgkombination (kommer inte ihåg vilken) blev svart på PC... :l inte speciellt roligt med svart text på svart botten... Det är av denna anledning som jag förordar att man alltid först och främst använder de s k webbsäkra färgerna om man inte vill råka ut för olustigheter.
En annan sak är att frames kan se olika ut på Mac/PC. Det är rätt viktigt att vi som fixar hemsidor på Mac ser till att använda MARGINWIDTH och MARGINHEIGHT om vi vill slippa alltför konstiga resultat på PC.
En tredje är Å, Ä och Ö. I PCn används alltid ISO-8859-1 för att fixa till våra svenska å. ä och ö. På Mac är du nästan alltid (konstigt nog verkar det inte alltid vara så) tvungen att göra om till Latin-1. Ä etc.
Men det är mycket riktigt som Petra säger, just teckensnitten som är det största problemet. Sidor i en PC får större textstorlek än vad Macen får. Detta gör att t ex ett teckensnitt som Arial FONT SIZE="1" är fullständigt oläsligt på en Mac. Och Times FONT SIZE="3" som ser bra ut på en Mac blir lite löjeväckande stort på en PC.
M v h
Sune
[Redigerat av Sune den 19 jan 2000]
Är det inte bättre att då använda relativ teckenstorlek dvs. +1, +2, +3 etc.?
Rättar det inte sig efter maskin då?
------------------
/Ola
Nej, det funkar inte med +/- heller.
Detta beror helt enkelt på att Mac OS och Windows är olika i grunden.
För att dra en lång historia:
När persondatorerna kom för en sisådär 30 år sedan så använda "PC" 96 dpi i skärmupplösning medan hela tiden Macarna hade 72 dpi. För att kompensera för den högra skärmupplösningen på PC-datorer så programmerades Windows om så att det verkligen blev WYSIWYG (what you see is what you get).
Nu i modern tid så har ALLA bildskärmar en upplösning på 72 dpi, men tyvärr hänger Windows 95/98/NT inte med utveckligen, utan kompenserar fortfarande för bildskärmar med högre upplösning. Till följd att texterna i PC blir större än WYSIWYG (jämför med en dagstidningstext som brukar vara kring 9 pt och storleken på 9 pt på en PC-skärm).
Man kan väl inte låta bli och berömma Windows för dess bakåtkompabilitet med gamla skärmar ;)
------------------
/Petra
Då är det mao bara fasta mått som gäller för att det ska se lika ut ???
------------------
// BIRE
bire@telia.com
Nu ramlaDE poLletten ner!
I förmiddags ringde en besökare med Mac o klagade på att åäö
blev skräp. Först fattade jag ingenting, men så kom jag ihåg:
"Vad var det Sune skrev på webforum?"
Snabb koll med besökaren - visst, de sidor jag kodat för hand
och som saknar
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
blir skit.
Hade jag ingen aning om! Fast besökaren hade inte haft problemet
förr på samma sidor. Hmm...
Sune skrev nåt om "Latin-1". Vad ska man lägga in för att det
ska funka för båda systemen :q
Jag brukar alltid använda & aulmlat-tecknen för att vara säker på att ALLA kan läsa de svenska tecknen. De flesta WYSIWYG-editorer klarar ju denna konvertering automatiskt. Sitter man och pular för hand får man väl köra med sök och ersätt för att ersätta alla tecknen till helt säkra tecken.
Petra
Det ÄR "& auml;" etc, så det är inte problemet.
Räcker det med meta taggen med charset=iso-8859-1 eller
ska Latin-1 klämmas in oxå?
Hänger det ihop med att deklarera dokumenten med t ex
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0//EN">?
Det är väl bara om html version - inte om skillnaderna
mellan operativsystemen eller NS/IE?
Ok Bire, din ursprungliga fråga! En lathund, sökte du.
Om det inte är nån som har ett URL-tips så kanske vi kan
sätta ihop en sån på Webforum?!
En separat anslagstavla med rubriker för element/tag, attribut etc
för pc resp mac. Eller kanske nån händig CGI makare kan skänka
ett script som vi kan mata med "lathundens godis".
Kan det vara nåt?
"I förmiddags ringde en besökare med Mac o klagade på att åäö blev skräp."
Har du kollat besökarens Character Set? Skall vara ställd på Western (ISO-8859-1) och inte Western (MacRoman). Fråga mig inte varför, har bara upptäckt att det funkar bäst så. Många Macare dras till att använda MacRoman men där blir det oftare fel på sidor som troligt skapats i PC...
"Vad var det Sune skrev på webforum?"
Gulp...
"Sune skrev nåt om "Latin-1". Vad ska man lägga in för att det ska funka för båda systemen?"
Är det kodat med Latin-1 teckenersättnigar (eller vad det nu kallas) så kan du lika bra skriva
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-latin-1">
Är det någon som kan röna ut detta bättre så är även jag tacksam! :)