KlauzMedlem sedan jan. 2005133 inlägg hej
jag bygger en sida som har en meny i flash, varje gång jag klickar på en knapp så laddas menyn om och i en millisekund så visas en vit tom ruta innan menyn kommer fram...
nu funderar jag på att lägga menyn i en frame för att undvika detta blinkande.. är detta en bra idé eller finns det smidigare sätt?
eller kan man bara göra bakrunden svart så att den inte blinkar vitt varje gång? sidans bakgrund är svart o flashfilens bakgrund, men trots detta så blinkar den i vitt.
idéer??
OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg Att ha meny i flash är först och främst inte okej, efter som du redan frångått det så kan du lika bra kötta på med en frame också.
KlauzMedlem sedan jan. 2005133 inlägg hmm okej, men det var inte ett särskilt givande svar.. varför tycker du inte meny i flash funkar? finns inget annat tips utöver frames? frames känns så sjukt old school så jag är inte helt överlycklig över att behöva använda det.
frippzMedlem sedan okt. 200518 inlägg Navigering som är beroende av tredjepartsplugin är kort och gott en dålig idé. De stackare som inte har eller inte vill ha pluginen kan inte navigera din sida. Det var väl det Okkido ville komma fram till.
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg Först använda jag frames, sen gick jag över till tables, nu försöker jag lära mig att div och använda CSS mallar ;)
Så div för att positionera ut saker och CSS mallar för att styra det lite som du vill.
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg
frippz skrev:
Navigering som är beroende av tredjepartsplugin är kort och gott en dålig idé. De stackare som inte har eller inte vill ha pluginen kan inte navigera din sida. Det var väl det Okkido ville komma fram till.
Flash är i stort sett standard, men visst det ligger en poäng i det. En annan poäng är det där med att man inte kan länka till undersidor/innehåll...
TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg På tal om detta: Flash ska enligt mig endast användas då man måste, exempelvis när man vill ha rörliga saker som bildspel, animationer eller liknande.
Att använda flash till text är värdelöst eftersom sökmotorerna inte kan läsa flash, och användarna kan inte skriva ut, öppna i nytt fönster osv.
MozfanMedlem sedan okt. 2005541 inlägg Tanken med Flash var väl ok när det infördes, betydligt bättre än JavaApplets och stora GIF-animationer bl.a. Men som med (nästan) allt annat, så missbrukas det också så mycket så att man vill undvika det. En massa "skit" på webbsidor byggs på Flash, t.ex. reklam.
Så jag surfar alltid med både Java och Flash avaktiverade och det krävs mycket för att jag ska aktivera dessa för en sida, kanske händer det 1 av 10 gånger med Flash och 1 av 100 gånger med Java. Hellre går jag snabbt vidare till någon annan site om jag inte kan surfa en site utan Flash eller Java aktiverad och det kan jag ju inte om menyn bygger på det.
Problemet med flash är ju inte bara att inte alla har stöd för det. Jag tycker att det är ett större problem att användaren inte kan navigera som den själv vill. T.ex. öppna länkar i nytt fönster och så...
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg
Troxy skrev:
På tal om detta: Flash ska enligt mig endast användas då man måste, exempelvis när man vill ha rörliga saker som bildspel, animationer eller liknande.
Att använda flash till text är värdelöst eftersom sökmotorerna inte kan läsa flash, och användarna kan inte skriva ut, öppna i nytt fönster osv.
(y) skitbra skrivet! det är vad jag tycker också... Flash är helt enormt bra när man ska göra rörliga saker... men annars väger de där nackdelarna tungt...
KlauzMedlem sedan jan. 2005133 inlägg hej allihop
ni har helt rätt att man ska tänka på syftet med vilken teknik man använder innan man sätter igång med en sajt. problemet med sökmotorer går dock att komma runt utan större problem. bygger sajten på en databas kan man skriva ut allt relevant innehåll i en alternativ tag och sökmotorerna hittar informationen ändå. att skriva ut saker i flash är inte heller något problem. självklart hänger det på skaparen att tänka på dessa funktioner om det anses vara viktigt på sajten.
tänk så oerhört tråkig webben skulle vara idag utan alla grymma kampanjsajter!
men .. åter tilll mitt problem (första inlägget). där är jag i behov att använda flash medans övriga sajten är uppbyggd i html.
är det nån som har nån smart lösning på mitt blinkningsproblem eller är frames enda utvägen?
MozfanMedlem sedan okt. 2005541 inlägg
Klauz skrev:
men .. åter tilll mitt problem (första inlägget). där är jag i behov att använda flash medans övriga sajten är uppbyggd i html.
Tyvärr inget svar på din fråga, men jag undrar vad du menar med ovanstående? Vad är som gör att du har behov av en meny i flash, när resten byggs i html?
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg Du har ingen länk till sidan lättare att bedömma då antar jag.
KlauzMedlem sedan jan. 2005133 inlägg hej
har ingen länk till sidan, men kunden jag bygger sidan åt är väldigt bestämd på hur menyn ska se ut och byggas upp- och enda verktyget för att lösa detta är flash.
problemet jag har är egentligen lika störande som om den skulle vara uppbyggd i html med bilder. precis vid inladdning sker en kort fördröjning innan innehållet laddas in. det skumma här är att bakgrunden för innehållet är vit .. kan man fixa detta på nåt sätt? vill inte tvingas använda frames
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg Går inte att sätta bakgrunden tidigare på något sätt? Innan din meny laddas in, eller det kanske du gör?
TravoniMedlem sedan okt. 20041 556 inlägg
är frames fortfarande okej?
Tycker att frågan känns fel ställd.
är en sax fortfarande okej?
Tja, skall man klippa är det ganska bra. Men om man skall rita är det lämpligare med en penna.
Det beror på. Kan du undvika det så tycker jag att det är skönare utan frames.
Men i vissa fall är det riktigt smart.
Flash tycker jag är bra i vissa interaktiva presentationer, filmer och ex. kartor. I löpande text och i menyer är det dumt. (som någon ovanför skrev)
Flash är vektoriserade bilder som inte någon sökmotor i världen kan indexera.
MozfanMedlem sedan okt. 2005541 inlägg
Klauz skrev:
har ingen länk till sidan, men kunden jag bygger sidan åt är väldigt bestämd på hur menyn ska se ut och byggas upp- och enda verktyget för att lösa detta är flash.
Ok, då är kunden totalt okunnig (eller ointresserad?) av nackdelarna med sådana menyer. Har du sagt att det han vill ha inte går att göra på annat sätt än med Flash? Tänker bara på att han/hon kanske tänker om, om det blir klargjort och delges nackdelarna med flash (som meny). Ibland måste man som leverantör av en produkt tala om för beställaren vad man tycker om beställarens idéer, då dom ofta inte vet vad vad dom beställer :D
Klauz skrev:
problemet jag har är egentligen lika störande som om den skulle vara uppbyggd i html med bilder. precis vid inladdning sker en kort fördröjning innan innehållet laddas in. det skumma här är att bakgrunden för innehållet är vit .. kan man fixa detta på nåt sätt? vill inte tvingas använda frames
Den bakgrund som "flimrar förbi" innan innehållet laddas in på sidan, är samma bakgrundsfärg som webbläsaren är inställd på att visa för en tom sida. Tidigare var det vanligt att webbläsarna som standard var inställda på att visa grått, men numera är det vanligare med vitt. Men det är alltid något användaren kan ändra.
Nåväl, med en sida som laddas ner (normal)snabbt, hinner man sällan se webbläsarens standardbakgrund. Att du hinner se det, tyder på att Flashmenyn antagligen tar för lång tid att ladda ner, samma kan hända med menyer byggda på bilder om bilderna är för "tunga". Du kan ju alltid försöka "banta ner" antalet kB i Flashen.
Det är mycket enkelt att göra så att sökmotorer och användare med flash avstängt presenteras med textlänkar istället för en Flash meny.
Sålänge man ser till att göra det så är det helt ok med en flashbaserad meny och det kan i vissa fall göra sidan mer lättnavigerad för de ca 98% som surfar med Flash.
Tyvärr vet jag inget enkelt sätt att se till att menyn inte laddas om.
Det går ju i teorin att skriva om innehåll på en sida utan att ladda om alltihop med hjälp av JS men jag känner inte till någon bra metod att behålla endast ett element då sidan laddas om utan frames.
Däremot har jag aldrig haft problem med att det blinkar vitt innan flash filen laddas.
Har du satt bakgrundsfärgen i embed taggen till svart också?