webForumDet fria alternativet

IE-trubbel

3 svar · 393 visningar · startad av SimOnline

SimOnlineMedlem sedan juli 20031 132 inlägg

Jag har några problem med min nya layout, det är IE som strular till det för mig. Någon kanske vill försöka hjälpa mig? Sidan i fråga finns här: http://www.simonlog.com och nedan följer problemen:

• När man är inne på vissa inlägg buggar det loss totalt vid hover på vissa länkar. Kolla t.ex. detta inlägg och pröva att föra musen över de olika länkarna på sidan. Dessutom är bakgrundsbilden i footern förskjuten tills man "hovrar" över en av länkarna där.
  • Går det inte att få den streckade vita ramen runt datumet vid varje post "innanför" diven, som i FF?
  • Varför syns inte den streckade botten-ramen på länkarna i huvudmenyn?

Tack på förhand!

MozfanMedlem sedan okt. 2005541 inlägg

Kan inte hjälpa dig med punkt ett (ser inget speciellt konstigt?) i varken IE eller Seamonkey. Vad gäller streckade ramar i IE, kan inte den webbläsaren visa dom ordentligt! Punkterna (dotted) visas som "dashed" och i dashed sitter stecken längre bort från varandra än dom ska. Med samma färg för border som för bakgrund kan bordern bli "osynlig" i IE. Prova att byta färg för bordern, så får du se hur den ser ut i IE. Här kan du läsa om hur IE hanterar "dotted borders": http://kalsey.com/2003/07/css_dotted_borders_in_ie/

SimOnlineMedlem sedan juli 20031 132 inlägg

Mozfan skrev:

Kan inte hjälpa dig med punkt ett (ser inget speciellt konstigt?) i varken IE eller Seamonkey. Vad gäller streckade ramar i IE, kan inte den webbläsaren visa dom ordentligt! Punkterna (dotted) visas som "dashed" och i dashed sitter stecken längre bort från varandra än dom ska. Med samma färg för border som för bakgrund kan bordern bli "osynlig" i IE. Prova att byta färg för bordern, så får du se hur den ser ut i IE. Här kan du läsa om hur IE hanterar "dotted borders": http://kalsey.com/2003/07/css_dotted_borders_in_ie/

Men bordern har ju inte samma färg som bakgrunden, vid hover ska den ju t.ex. vara vit, men den syns ju inte :q Jag vet att det inte ser likadant ut som i t.ex. FF, men den syns ju inte alls nu.

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

SimOnline skrev:

• När man är inne på vissa inlägg buggar det loss totalt vid hover på vissa länkar.

Det är din blockquote som spökar... får ta bort <p> inne i den.

Går det inte att få den streckade vita ramen runt datumet vid varje post "innanför" diven, som i FF?

Är osäker på det nu. orkar inte tänka, men eftersom IE räknar padding och margin lite annorlunda så undrar jag om du kan få det snyggt. Vore det inte enklast att göra bilden så stor som du vill ha den 20X20 tycker jag det ser ut som och lägga prickar direkt på den i ritprogrammet.

Varför syns inte den streckade botten-ramen på länkarna i huvudmenyn?

Strecken ligger under diven och blivit osynliga. Lägg padding-bottom på menu-diven.

God natt eller godmorgon eller vad man säger nu...

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)