webForumDet fria alternativet

Mått olika i FF och IE?

HTML & CSS

9 svar · 643 visningar · startad av maqe

Medlem sedan dec. 2003824 inlägg
Frågan#1

Jag har problem med att många mått t.ex padding, margin etc skiljer några pixlar ifrån olika browsers. Problemet är att jag sitter och utvecklar i FF och kontrollerar alla mått för den tolkar koden bäst tycker jag men sedan när kunden skall titta på jobbet så använder dom flest IE och då tycker dom att det är fel. Något jag gör fel eller är det så? Jag kör med 62.5% font-size i bodyn och sedan anger jag alla mått i em.

Medlem sedan mars 2006296 inlägg

Ett tips är att alltid kolla både i FF och IE när du sitter och kodar.

FF och IE renderar på olika sätt så därför kan det krävas lite pill för att få det lika.
I stort sett alla webläsare renderar på lite olika sätt, det är även skillnad på IE på PC och Mac osv...

Medlem sedan jan. 200624 inlägg

Det där kan vara jäkligt irriternade men som sagt det bästa är att hela tiden kolla av med olika webbläsare och försöka pilla till det hela - ibland kan det vara svårt att få det precis som man vill...

Men är det by design som ie gör detta? Jag vill helst slippa att ha en massa contitional comments för att rätta till en en pixel hit och dit

Verkar som att det blir olika mått i ie & ff när jag kör med em men samma om jag kör med %?

Medlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Det låter som avrundningsfel. Om du får ett beräknat värde som ligger mellan hela pixlar så avrundar webbläsaren antingen uppåt eller neråt.

Skippar jag 62.5% i bodyn som font-size så får jag exakt samma mått när jag kör med t.ex 43em; men sätter jag 62.5% så blir måttet i IE 3px mindre

Använder jag 76% i bodyn så blir måtten samma... anledningen till att jag använder 62.5% är att det skall vara lika med 10px har jag läst och då blir det enkelt att sätta måtten på t.ex en div. Någon som har tips på hur man bör göra?

Medlem sedan juli 2003270 inlägg

Nja!

Alltså... 62.5% motsvarar väl 10 px när det gäller teckensnittet om man utgår från att standard är 16px i webläsaren...

Men när man sen börjar ange bredd på boxar osv. med em är det aldrig en HELT exakt vetenskap ... Det går liksom inte att tänka i precis exakta mått - som man gör med pixlar.. ( även om man kan utgå ifrån att 1em är 10px om man gjort som du gjort - men det kan variera lite )

Precis som zcorpan säger så kan det diffa på hur olika webläsare tolkar och avrundar. Det kan faktiskt vara beroende av vad du använder för teckensnitt och hur webläsaren tolkar det.

76% är ett mått som anses visas på samma sätt av flertalet webläsare
( fråga inte varför - det bara är så... )

Mitt tips är att utgå från ett mått som funkar och försöka skapa en layout som inte är helt beroende av en pixel hit eller dit... :)

Ok, jobba med 76% känns jobbigare än att det fattas några pixlar i IE när man får lite bredd på divvarna :)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.868a69e5
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)