webForumDet fria alternativet

Float left och right...?

9 svar · 457 visningar · startad av Nipon

NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg

Alltså..

När man skapar en css-layout med - låt oss säga - en container som innehåller två kolumner som ska placeras bredvid varandra...

Då brukar jag floata den ena åt vänster och den andra åt höger... :OO

Men när man läser layout-tutorials på nätet är det vanligast att man floatar båda åt höger eller båda åt vänster. Eller också floatar man bara en kolumn och sätter margin på det andra...

Men när man gör samma sak fast med tre kolumner floatas en åt höger en åt vänster så att mitten-kolumnen hamnar i mitten med margin-left och margin-right...

Frågan är: Finns det ngt problem med att floata en "två-kolumnare" på samma sätt? Har jag missat nåt? (som vanligt :) )

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Oftast när jag bygger sidor så försöker jag floata allt åt vänster med marginaler åt höger. För min del handlar det om hur jag vill att sidan ska se ut när någon med mindre skärm ska se sidan utan att personen ska behöva scrolla sidledes. Oftast blir det bäst när divarna flyttar sig under varandra i en logisk ordning med så lite leftmarginal som möjligt.
I de flesta tre-kolumnare med först den vänstra och sedan den högra som floatar åt varsitt håll med en mitten-kolumn så kan sidan bete sig konstigt när skärmen blir mindre om man inte anger fasta mått och ser till att användaren får scrolla sidledes. Sidan jag hade en fråga om i går fungerar ner till de funktionshindrades 640-skärm utan sidoscroll, men mindre som på t.ex en handdator då försvinner mittenkolumnen helt, och jag får göra en ny stylesheet för små skärmar.
Så oftast handlar placering av kolumner om hur tillgänglig man vill att sidan ska bli, men definitivt är det lite lättare att placera divar left och right utan att behöva tampas med IE-problem. Man får plats med lite mer innehåll då i divarna.
Så mitt råd, när du skapar en sida och om du samtidigt strävar efter användarvänlighet och tillgänglighet, så prova då med att dra ihop sidan, och förstora texten och se vad som händer.
Att IE normalt inte kan förstora texten så mycket, går att komma förbi för människor som behöver det. De kan zooma hela sidan, och/eller använda sig av en egen stylesheet och hur mycket blir din design förstörd då? Roligast är väl att klara av att få ihop en sida som är tillgänglig för alla, så ingen ska behöva använda sig av något hjälpmedel.
Det finns självklart också den varianten att man har olika stylesheet för olika skärmar. Tre stycken brukar vara det vanligaste. small, medium och large och då behöver man ju inte fundera på hur kolumnerna beter sig och man kan placera divarna som man tycker är bäst för designen och för OBS! textskärmar.
Lite inform så här bredvid.
I australien kan du hitta många exempel på användarvänliga/tillgängliga sidor. Där finns det en diskrimmineringslag, som gör att funktionshindrade kan stämma företag med otillgängliga sidor, så man har tvingats tänka om en hel del.
Finns även EU-direktiv om hur statliga och kommunala hemsidor ska se ut här i Europa, där Sverige fortfarande ligger långt ner på listan för tillgängliga sidor.
Så som jag ser det, det är lika bra att börja sträva efter att göra sina sidor så tillgängliga som möjligt nu, innan man måste... :h

J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

tanten skrev:

...
I australien kan du hitta många exempel på användarvänliga/tillgängliga sidor. Där finns det en diskrimmineringslag, som gör att funktionshindrade kan stämma företag med otillgängliga sidor, så man har tvingats tänka om en hel del.
...

Äntligen en tråd där jag kan puffa för mitt inlägg Användarvänlighet för Sydney-OS 2000, som jag tycker fått för lite uppmärksamhet! :(

Inga kommentarer, lite läst, och jag som tyckte det var intressant och postade i exakt rätt forum. Tror många missat att det finns ett Tillgänglighet & användarvänlighetsforum. Ser att trådarna ligger på >100 visningar, och det är bra. Vi kanske hellre läser än skriver där?

WOW! Tackar för svar! :)

Jodå, jag försöker skapa sidor som är uppbyggda så att alla kan ta del av dem. Men brukar inte krypa såå långt ner som 640... Men det kanske man ska tänka till lite på.

Jag brukar försöka att undvika marginaler i layouten så långt det bara är möjligt. Det ställer ju som bekant till en del problem. Och om jag måste - bara åt ett håll. Alltså brukar jag floata.

Min egentliga fråga är om det är helt "inkorrekt enligt standard" att floata en kolumn åt vänster och en åt höger utan att det ska flyta nåt emellan s.a.s...
Och om sidan kommer att typ explodera i en eller annan webläsare om man gör så.

Min erfarenhet är nämligen att sidan fungerar bättre i vissa lägen just när man förstorar texten än när man floatar båda åt samma håll.

Sen en fråga till - om "accesskeys"... Förr ansågs det ju viktigt - men numer höjs röster om att det försvårar mer än det förenklar för "funktionshindrade".

Eftersom man ju bör placera innehållet överst på sidan och navigeringen längst ner är ju accesskeys bra, tycker man. Men accesskey "a" krockar ju med "öppna Arkiv" - i alla fall på svenska tangentbord...

För och emot? Nån som har erfarenhet? Är det bättre med en länk överst med typ: "Till Navigeringen"?

RED:
Faktiskt! Det forumet har jag missat J.N. Tack! Borde kanske postat ovantående om accesskeys där...

Nipon skrev:

Min egentliga fråga är om det är helt "inkorrekt enligt standard" att floata en kolumn åt vänster och en åt höger utan att det ska flyta nåt emellan s.a.s...
Och om sidan kommer att typ explodera i en eller annan webläsare om man gör så.

Nej, det är det inte...
när det gäller explosion så kan något du har längre ner på sidan smyga upp och lägga sig emellan om det får plats på riktigt breda skärmar om du kör med relativa storlekar. Vilket det inte gör om du har t.ex left på bägge.

Eftersom man ju bör placera innehållet överst på sidan och navigeringen längst ner är ju accesskeys bra, tycker man. Men accesskey "a" krockar ju med "öppna Arkiv" - i alla fall på svenska tangentbord...

Var har du läst det? Jag har alltid hört att åtminstone interna länkar ska ligga högst upp med en skippa-meny länk till innehållet först i menyn, så blinda slipper höra menyn varje gång de surfar till ny sida.
Tycker det borde vara väldigt besvärligt för en blind att navigera annars.
Externa länkar däremot kan man skicka längre ner på sidan och att de ska märkas upp tydligt så man förstår att man lämnar hemsidan.
Accesskeys har jag inte hängt med diskussionerna om på senare tid, men är det inte så att de som behöver använda sig av dessa också sitter vid andra tangentbord än våra vanliga, så att detta problem inte uppstår då?
Är ju besvärligt att använda dessa vid vanligt tangentbord då man ju behöver trycka ner så många tangenter samtidigt. Då är väl tab-navigering enklare? Själv brukar jag ange bägge för säkerhets skull, men är det jobbigt så får jag tänka om. Har du någon länk till detta...?

Och JN... kanske flyttas denna tråd dit och ja, jag har också missat det. Vi får väl slå lite fler slag för tillgängligheten med fler trådar :birp

Tack igen!

Nej, det är det inte...
när det gäller explosion så kan något du har längre ner på sidan smyga upp och lägga sig emellan om det får plats på riktigt breda skärmar om du kör med relativa storlekar. Vilket det inte gör om du har t.ex left på bägge.

Ok! Man måste förstås se till att inget halkar in emellan.. På samma sätt som man ser till att inget halkar upp bredvid om man floatar åt ett håll :)

Var har du läst det? Jag har alltid hört att åtminstone interna länkar ska ligga högst upp med en skippa-meny länk till innehållet först i menyn, så blinda slipper höra menyn varje gång de surfar till ny sida.
Tycker det borde vara väldigt besvärligt för en blind att navigera annars.

Jo, jag gick en kurs i tillgänglighet (för ganska länge sen... :r ). Och att lägga navigeringen längst ner skulle göra innhållet mer logiskt - så att t.ex. blinda kommer direkt till innehållet och slipper navigeringen och slipper "skippa-meny-länken" men kan välja att gå till länkarna. Men jag vet inte vad som anses bäst nuförtiden. Det är frågan, liksom.

Accesskey's skulle göra att man slipper tabba ( vilket man ju alltid kan göra ändå om man vill...) eftersom en del brödtext innehåller en massa länkar vilket gör att det kan bli enerverande att bläddra förbi dem när man i själva verket ville till navigeringen...

Accesskeys har jag inte hängt med diskussionerna om på senare tid, men är det inte så att de som behöver använda sig av dessa också sitter vid andra tangentbord än våra vanliga, så att detta problem inte uppstår då?

Ok - jag trodde att funktionerna ( t.ex. alt + ) var de samma även vid anpassade tangentbord..?

Dessutom sabbar man ju för vanliga användare som gillar att surfa med tangentbordet genom att ange Accesskey: a - eftersom de inte kommer att kunna öppna arkiv då...

Här är en länk:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/forms/accesskey.html

blåjeansMedlem sedan sep. 2005849 inlägg

Nipon skrev:

Tack igen!

På samma sätt som man ser till att inget halkar upp bredvid om man floatar åt ett håll :)

Hur gör man egentligen det? Jag har lite problem med det just nu... :)

Antingen kan du sätta "ngn typ av bredd" på de floatade elementen så att ingenting får plats bredvid...

Eller sätta t.ex: clear: both; i stilmallen på det element som kommer efter de floatade. :)

Jag tycker sådana här diskussioner är jättespännande... Man får alltid någon ny syn på saker... men hinner inte mer i dag men måste ändå bara...

Ok! Man måste förstås se till att inget halkar in emellan.. På samma sätt som man ser till att inget halkar upp bredvid om man floatar åt ett håll

Men är det inte en framtidstanke att spinna vidare på... att man ser till att
en handdator visar en kolumn, 640-skärm två kolumner, 1024 tre kolumner, 1280 fyra kolumner osv. Att divvarna flyter upp efterhand. ;)
Jag vet att de som beställer hemsidor till 99% vill att sidan helst ska se helt lika ut oberoende av skärmupplösning, webbläsare och operativsystem, men när de börjar se sina små sidor gjorda med ca.700px på en 1600-skärm eller kanske t.om 1900-skärmar så kanske de börjar tänka annorlunda och ser fördelarna med att anpassa sidan till både stora och små skärmar. :P

När det gäller tillgänglighet så använder jag oftast denna sida och testar
http://www.tawdis.net/taw3/cms/en
testa t.ex den här tråden. :birp
hmm.
Det kommer upp en liten ruta i högra hörnet som visar två kolumner, den första visar felen som man kan göra något åt i sina koder. Den andra som måste kontrolleras med ögat, sådant som stavfel med mera.
Alla frågetecken som dyker upp behöver man inte bry sig direkt, men siffrorna kan man trycka på och läsa. Fått för mig att dessa uppdaterar tillgänglighetsprinciperna när det behövs eller har ändrats.

Tack! Den där länken var ju KANON! :birp

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)