webForumDet fria alternativet

Css1 och float?

3 svar · 293 visningar · startad av Linosa

LinosaMedlem sedan mars 20061 inlägg

Jag byggde nyss en sajt på det viset jag lärt mig (med divar och all formgivning i css), men då säger dom på min webbyrå jag praktiserar på att det inte går för att de gamla versionerna av explorer inte stödjer css2, och att tex float inte funkar i dom.

Är detta sant?

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Microsoft har dokumenterat IE ganska väl, så det är bara att gå och kolla: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/author/dhtml/reference/properties/float.asp
Float stödjs sen IE5, så IE4 har inte stöd för det. Med tanke på att ms inte längre stödjer IE4 och väldigt få använder den versionen, så ska det inte vara några problem.
Sen om det funkar korrekt i IE5 är en annan fråga. Och IE har ibland rent allmänt dåligt stöd för CSS2. Men det bästa sättet är att prova, om det funkar så funkar det!

J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Ska inte webbyråer ligga i framkant av utvecklingen? :q
Är det traditionell tabell-design som gäller?

Beronde på målgrupp kan företaget ha rätt, men som nitro2k01 påpekar; det måste vara en väldigt dåligt utvecklad sådan isåfall!

Posta en länk till webbplatsen här, då får du den snart kontrollerad i alla upptänkliga varianter av webbläsare! :i

NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg

Hej!

Jag har webdesignat lite och ibland kräver kunden att alla, ALLA ska se sidan på samma sätt ( men de struntar i dem som har funktionshinder ). Då är det fortfarande mix mellan den senaste tekniken och tabeller som gäller för formgivning. Man kan koda strict så att sidan validerar fast man använder tabeller...

Den webbyrå som du praktiserar på har antagligen kunder som är petiga när det gäller det här. Jag har samma erfarenhet...

Men det handlar först och främst om vilken målgrupp sidan har. Om du använder css för positionering är det antagligen sisådär 2 % av besökarna som har problem med det numera oavsett vad sidan har för målgrupp.

Men en webbyrå kanske måste va' på den säkra sidan... ( vad det nu är... )

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
130 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)