Tjena tjo och hej .)
Jag har gjort en sida med tre kolumner.
Adressen dit är https://www.atkins.se.
Under "Om Atkins" ligger en sida som heter "Organisation".
Klickar man på denna länk en massa gånger så hoppar de båda sido-divvarna till vänster.
Såvitt jag har kunnat testa så är det bara denna sidan som regarerar på detta sätt.
Har ingen aning om varför.
Hade varit kanon om nihade kunnat hjälpa mig få lite svar om varför den gör på detta sätt.
Jag är inte så duktig på CSS så jag har mixat ihop en tre-komlumns-mall och Jarvklos mall så att jag får 100% höjd på sidan.
Bugar och tackar på förhand :)
deaMedlem sedan dec. 2002387 inlägg Det rör sig inte när man går in på - Organisation,
däremot hoppar det när man trycker på - Kvalitet och Miljö
Du bör nog visa css koden om man ska kunna säga något
Sry, ska tilläggas att det bara inträffar i IE. Opera (v. 8.5) och FF (v. 1.5) klarar det galant.
Man får trycka minst 4 ggr i snabb följd innan inträffar har jag empiriskt kommit fram till.
CSS-koden ligger i själva filen om du tittar på källkoden.
@ dea
Hmm, det har jag inte märkt. Får testa lite till där.
deaMedlem sedan dec. 2002387 inlägg GrodanBoll skrev:
Sry, ska tilläggas att det bara inträffar i IE. Opera och FF klarar det galant.
För mig hoppade det i FF 1.0.7
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg För mig hoppar det lite här och där. Vet inte om det har någon betydelse för just ditt problem, men du har två stycken </head>, du ska radera den som ligger direkt efter metataggarna, så css kommer in i head. Är så på alla de sidor jag tittat på.
Tack tanten.
Har fixat till. =)
Hjälpte dock inte problemet ifråga. =/
Tanten, menar du att sido-divvarna hoppar åt vänster på flera sidor för dig?
Hmm. Skumt problem det där.
Rensade cachen nu efter att ha rättet till taggen som Tanten hittade.
Problemet kommer väldigt sällan nu. Kan vara att problemet är slumpartat (kommer det kanske när IE inte hinner läsa in hela CSS innan sidan renderas?)?
Kan ni testa lite till så vore jag underbart tacksam. =)
MozfanMedlem sedan okt. 2005541 inlägg
GrodanBoll skrev:
Hmm. Skumt problem det där.
Rensade cachen nu efter att ha rättet till taggen som Tanten hittade.
Problemet kommer väldigt sällan nu. Kan vara att problemet är slumpartat (kommer det kanske när IE inte hinner läsa in hela CSS innan sidan renderas?)?
Kan ni testa lite till så vore jag underbart tacksam. =)
Måste man trycka minst 4 ggr i snabb följd innan inträffar i IE så är det inte mycket att bekrymra sig för, det lär nog inte många besökare göra :)
Men det kan nog bero på att IE inte hinner ladda sidan (inkl. CSS) tillräckligt snabbt. Märkte att den gråa bakgrunden på båda sidor om innehållet "flimrar" till så att den börjar med vitt (min default inställning för bakgrunder) när man laddar om (eller in en annan) sidan i IE, vilket den inte gör i SeaMonkey. IE verkar ta mer tid på sig att ladda om/in sidorna, SeaMonkey hämtar bara det nya innehållet från servern.
Jag vet inte om det kan ha någon betydelse, men bilden "decorative_800.png" är 134 kB "tung" och det är i alla fall onödigt mycket. Varför *.png för foton? En *.jpg skulle vara lämpligare och betydligt "lättare" att ladda ner för läsarna.
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Jag brukar använda mig av IE:s toolbar när jag dyker på liknande problem.
(Då går man till outline och sedan outline Div element om du hämtar hem det.)
I den kan man se, att på organisationssidan så har din belowthebottom tryckts ut och lagt sig längst till vänster på sidan. På de andra sidorna ligger den inne i containern. Jag gissar att det är högerspalten som blivit för lång och gjort detta. Hur du ska göra för att komma förbi problemet vet jag inte. Nog Jarvklos bit :-) Jag brukar aldrig bry mig om i fall sidan går ända ner till botten på skärmen, speciellt inte på sidor där de kommer att göra det med sitt innehållet ändå, så jag är inte van med detta... ;)
Tack för utmärkta förslag och åsikter. =)
@ Mozfan
Jag ska kika på det här med bildstorlekarna, samt konvertering till jpeg.
@ tanten
Mm, har märkt att om jag tar bort den långa texten i högerspalten så har jag inte kunnat återskapa problemet (vilket iofs inte innebär att det inte finns kvar).
Jag ladda den Microsofts dev. toolbar och såg samma sak som tanten.
För att komma runt problemet så la jag till några <br /> så att mittenspalten var lika stor som högerspalten och nu kan jag inte längre återskapa problemet.
Är en dålig lösning. Men den innebär iallafall att problemet är bort så att jag titta på en mer långsiktig lösning. :p
Tack tanten och alla ni andra som har hjälpt mig. :bire
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Funderade på om du på något sätt kunde fejka mittenkolumnen, med lång padding eller margin, så att den blir längre än högerspalten, för att se om belowthebottom hamnar rätt då... då såg jag att du hade en tabell inne i en paragraf, vilket inte är tillåtet.
När du ändå är i gång så är det detta med & som måste ersättas med &
Blev lite på sidan om din fråga... men, men...
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Hoppsan du hade hunnit skriva medan jag skrev :-)