webForumDet fria alternativet

ImageMap, pop-up och IE?

9 svar · 375 visningar · startad av Regulus

RegulusMedlem sedan okt. 200323 inlägg

Hur ska jag koda så att pop-up fönstret öppnas även i IE?
Det fungerar i Firefox och Safari.

https://www.kallgarden.se
detaljkartan/röda ringen på kartan ska poppa upp i nytt fönster.

Tack!

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Du använder ett dåligt popupscript. Ta bort evalfunktionen och använd enbart window.open. För övrigt är detta en javascriptfråga och inte html och xhtml.

RegulusMedlem sedan okt. 200323 inlägg

Tack för ditt svar, men ...

echoSwe skrev:

Du använder ett dåligt popupscript. Ta bort evalfunktionen och använd enbart window.open. För övrigt är detta en javascriptfråga och inte html och xhtml.

Jag är en NOLLA! på javascript. Var kan jag hitta ett script som fungerar enl mina önskemål. Tips på bra site tack!

Du behöver egentligen bara ta bort eval och de strängar som du lägger till på funktionens returnerade värde. http://www.quirksmode.org/js/popup.html

lott1aMedlem sedan nov. 20052 inlägg

Jag har använt det här

Det här har fungerat i alla webläsare har jag för mig:

lott1a skrev:

Det här har fungerat i alla webläsare har jag för mig:

Nej det gör det inte. För det första så blockar de flesta läsare popups som körs i body's load-event, och för det andra så är det bättre om man använder det scriptet jag skickade eftersom du där skickar vidare attributet href i din länk till funktionen - på så sätt så fungerar fortfarande länken om användaren stänger av javascript.

TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

echoSwe, tack för länken! Det krävdes alltså lite mer än bara window.open.

Varsågod :). Akta er bara för rubriken "Closing the popup" - den koden är dåligt skriven.

TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

echoSwe, jag har ändå aldrig förstått meningen med att stänga fönster med länkar. Det finns ju redan en stäng-knapp i webbläsaren...

Mjao - du kan ju till exempel ha:

1. En kontakta oss-popup som stänger sig själv och omdirigerar sin ägare (dvs. sidan som öppnade den) till en ny sida som tackar för mailet
  2. I CMS-system så är det vanligt att man kan välja färger och ställa in egenskaper och attribut för sidor och objekt som man skapar genom pop-ups. Då är det smidigt om man till exempel bara klickar på en färg, javascript skickar den färgen till ägaren och stänger därefter popup-en. (nu föredrar jag ju själv lightbox till sådana saker, men innan det fanns)
140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)