Hej hej wF'are! Wazzup'?
Jag har en fråga...
Ska man ha <p> före <code> eller räcker det med bara <code>?
Exempel:
<p>nu ska jag visa lite kod</p>
<p><code>a:hover { color: #000; }</code></p>
eller
<code>a:hover { color: #000; }</code>
Jag skulle också vilja ha svar på detta:
Vad betyder @ i en css fil?
Ex.
@media all {
#content {
width:660px;
margin:0 auto;
padding:0;
text-align:left;
}
#main {
width:410px;
float:left;
}
#sidebar {
width:220px;
float:right;
}
}
Tack för svar :)
Ang fråga 1 finns det inget rätt eller fel. Både alternativen är korrekt xhtml. Det som avgör är dels vilken stil du vill ha på koden, (Du kanske vill ha all stycken inom p-taggar bara för att hålla koden konsistent) dels vilka css-egenskaper p ger. Vanligtvis brukar webbläsare by default sätta marginaler runt p-taggar, så om du placerar alla code-taggar inom p-taggar får du en mer sammanhängande layout.
Dessutom så ärver code-taggarna attribut från p-tagagrna, t ex om du anger att p-taggar ska ha grön text, så kommer även text inom en code-tagg att bli grön, om code-taggen ligger inom p.
Summa summarum tycker jag att du ska lägga code-taggar i p-taggar.
Svaret på din andra fråga är att det är en meta-operator. (Tror jag att det kallas) Det är ett sätt att välja stilmall efter vilket media sidan ska visas på. @media all{...} gör att all CSS-kod mellan { och } visas oavsett medium, om du byter ut all mot print eller screen används reglerna bara föra utskrifter eller visning på skärm.
Tackar för svaren!
Alltså spelar det där @media all inte så stor roll om sidan egentligen bara ska visas på webben?
Det ändå det gör skillnad är om någon ska skriva ut det?
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Om du lägger det där direkt i BODY så är det ogiltigt enligt Strict, eftersom BODY måste ha block-element som barn (CODE är inline). Personligen tycker jag det är lite "fult" att blanda inline och block-element i samma förälder (tex om du hade det i en DIV istället för BODY), men det är inte direkt förbjudet i HTML4. Om radbrytningar och mellanslag är relevanta i din kod kan du byta ut P mot en PRE.
<pre><code>a:hover { color: #000; }</code></pre>
@media är en "at-rule". Syftet med att använda "@media all {}" skulle kunna vara att gömma stilregler från äldre webbläsare (som tex IE/mac).