webForumDet fria alternativet

Html till php

4 svar · 294 visningar · startad av Karvig

KarvigMedlem sedan feb. 20065 inlägg

Hej!

Jag har gjort en hemsida, helt i html, men det är så att jag efter att ha läst på lite verkar behöva php istället. Jag behöver funktioner som inloggning, sökningar på sidan och en nyhetsfunktion där varje nyhet ska komma upp som en länk på kanten på varje sida om ni förstår. Jag är väldigt färsk när det gäller hemsidor, hållt på med det en vecka eller så. Greppat designbiten snabbt men har svårare för funktioner och dyl. Så för all del, är jag ute och cyklar får ni gärna rätta mig :stud :e

jarvkloMedlem sedan juli 20013 295 inlägg

Hej och välkommen till wF!

Det stämmer bra det att du behöver något mer än HTML för att få till de funktioner du beskriver - HTML (plus CSS) används "bara" för att få till utseendet.

PHP är ett enklare programmeringsspråk ("Skriptspråk") som ger dig möjlighet att lägga till funktioner - men det ersätter inte HTML, det är ett komplement.
Alla PHP-program/PHP-scripts (som skapar olika funktioner) skickar nämligen ut sina resultat kodade med HTML-taggar för att resultatet skall kunna få ett utseende i besökarens webbläsare...

Att man blandar ihop dem ibland kan bero på att många PHP-program är skrivna på ett sätt där man lägger in PHP-funktioner i speciella taggar blandat med "reb" HTML-kod på en webbsida (Dessa PHP-taggar "körs" sedan på webbserversidan innan det "färdigbakade" resultatet (i form av HTML-kod) lämnas över från webbservern till din webbläsare).

Du bör alltså - som jag ser det - lära dig *både* HTML och PHP om du vill skapa en webbsida med PHP-kodade funktioner som du beskriver ;)

KarvigMedlem sedan feb. 20065 inlägg

Kan ett svar bli bättre? Tackar

wally_91Medlem sedan feb. 2006488 inlägg
echoSweMedlem sedan nov. 20041 467 inlägg

Kan även rekommendera ASP.Net som definitivt ger dig en högre lön i längden och är bättre på diverse sätt, då du slipper mixa php-kod i din htmlkod utan istället lägger in objekt som sedan sköter renderingen av html för dig (mm.).

https://www.asp.net är en bra sida att börja.

Genererad på 370 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb