webForumDet fria alternativet

Tabellerna förstör sidan?

2 svar · 244 visningar · startad av John m

John mMedlem sedan nov. 200448 inlägg

Om man ändrar textstorleken på sidan genom menyn "Visa" -> "Textstorlek" till en större textstorlek så ändras sidans struktur totalt.

Tabellerna ändrar på sig. Hur kan man förhindra detta? Har även problem med att den ser annorlunda ut i MSIE jämfört med Firefox.

Är det intelligentare att skrota tabellerna och bara köra med css?

Här är sidan

liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg

John m skrev:

Är det intelligentare att skrota tabellerna och bara köra med css?

Korrekt, det är intelligentare att använda div/css-layout. Åtminstonne om du vill ha en mer modernt kodad webbsida...

Man brukar säga att tabeller skall man enbart använda till tabelldata. Tabelldata är typ ställningen i elitserien.

Det är dock krångligt att lära sig div/css-layout och IE brukar bugga hur man än gör innan man lär sig trixen. Därför är det viktigt att du testar sidan i både IE och Mozilla/Firefox. Jag brukar också titta i Opera. Ju fler desto bättre och större chans att dina sida ser likadan ut för majoriteten av dina besökare :)

Men jag rekommenderar div/css istället för tabeller...

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Om du kör med samma upplägg och lägger "osynliga" fält över fasta bakgrundsbilder kommer du förmodligen att få problem med att saker ändrar storlek och "hoppar runt" när text ändrar storlek oavsett om du kör med tabeller eller div/CSS :)

Försök att dela upp din enorma bakgrundsbild i småbitar till att börja med är mitt råd (lägg t.ex. varje menybit som en separat bild inuti länktaggarna istället för att ha genomskinliga taggar flytandes ovanpå en stor bild). Sedan kan du fundera på om du tycker att det är värt att gå över från den ena metoden till den andra :)

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)